lördag 30 april 2011

Det växer så det knakar

I mitten av mars sådde jag tomat, persilja, dill, gräslök, basilika, blomkål och purjolök. Jag satte också ett stort antal vitlöksklyftor som egentligen skulle satts i jorden i höstas. Mitt mål var att åtminstone några av fröna skulle gro och bli plantor. Och senare att åtminstone några av de plantorna skulle överleva tills det blir dags för utplantering.

Ska jag utvärdera hur det gått så här långt så har det faktiskt gått bättre än jag trodde. Vitlöken blev det inget med, inte purjolöken heller. Gräslöken såg så klen ut så jag tog bort den för att göra plats för de andra plantorna.
Finrumsfönstret med tomatplantor i förgrunden
För de växer desto mer. Det är ganska fullt i mitt finrumsfönster nu... Och krukorna börjar tryta.
Blomkål
Men varför köpa nya krukor när det går alldeles utmärkt att återanvända? Bara ett litet tips för att spara på miljön. Kiwilådorna är det redan hål i och de andra burkarna och kartongerna kan man enkelt göra små hål i själv.
Basilika
Dillen planterade jag om i den här fina blomlådan jag köpte på second hand i vintras.
Dill

Bladpersilja och basilika från affären
Dessa plantor kommer från sådana där små krukor man köper i mataffären. Planterar man om dem i lite större krukor varar de mycket längre. Om vanliga blomkrukor är en bristvara här hemma, så har vi ett överflöd av Turkisk yoghurt-hinkar. Jag gjorde hål i bottnarna med en skruv och använde locken som fat.

Nu ska jag snart hoppa in i duschen efter en timmas träningspass med Paolo Roberto och Blossom (mina två tränings-dvd jag fått med tidningen Topphälsa). Så kan jag fira in våren ren och fräsch i tv-soffan. Vad jag vet så har vi ingen eld här i år. Men vår lär det väl bli oavsett.

Hoppas ni har en fin valborgsmässoafton!

6 kommentarer:

Emilia sa...

Härliga plantor och finurliga krukor ;-) Glad 1 maj!

Barnens Hjältar sa...

Jag planterade om gräslök i en stor kruka och glömde den ute över vintern. Döm om min förvåning när den började gro igen. Nu har vi fullt av gräslök från förra årets planta :P

Maria i Falkenberg sa...

När jag enbart såg den lilla bilden av din blogg på högerkanten på min blogg så trodde jag att du hade börjat trycka på tröjor igen! Är det inte dags snart? Kul att så många plantor har klarat sig! Vår basilika fullständigt vräker i sig vatten.

Remsan sa...

Oj, vad många plantor. Och vad de växer. Vi har också ett stort överflöd av tomma yoghurthinkar, men yoghurten är ju så god och användbar!
Vad duktig du är som tränar hemma. Jag behöver masa mig iväg och ha någon som piskar mig för att det ska bli av. På sin höjd att jag lyckas ta mig i kragen och springa en runda. Älskar att träna, men är lite lat, ha ha.

Henrik Olsson sa...

Du måste ha brutalt gröna fingrar! :P

Här hemma dör det mesta som är grönt! :S

Barnens Hjältar sa...

Tack :-)
Ja jag gillar verkligen handarbetade grejer. kanske är för att jag själv suger på att handarbeta :P
Hoppas du haft en bra dag idag!