fredag 22 april 2011

Lång fredag

Jag lovade ju att avslöja påskmenyn idag så jag får väl hålla mitt löfte. Det kanske finns någon där ute som bryr sig :)

För att hitta inspiration till min matlagning brukar jag söka runt lite på nätet. Denna gången fastnade jag hos Arla, som har en slags påskinspirationssida, där man kan få tips till påskmaten. Många av recepten jag använt och kommer använda mig av är hämtade därifrån. En del kör jag rakt av och en del kommer jag att förändra lite. Men nog om det, här kommer menyn:

Ansibeckis påskbuffé 2011
Potatisgratäng (som syrran ansvarar för)
Grillspett med hemmagjorda köttbullar, prinskorvar, paprika, äpple och körsbärstomater
Ägghalvor med räkröra eller curryröra med kikärtor 
Bulgursallad med gurka och gräslök

Fruktspett
Ett överflöd av sötsaker, cashewnötter, rostade pumpafrön och solrosfrön

Örtbröden har jag bakat flera gånger tidigare. Ett perfekt bröd till grillat och det smakar jättegott. Jag brukar använda basilika, persilja och gräslök. Men eftersom min syster inte äter lök så ersatte jag gräslöken med bladspenat.

Denna dagen har jag ägnat åt bakning av örtbröd och ett försök att dela tårtan och lägga i fyllning. Tyvärr gick den i fler delar än två men det ska nog kunna fixas imorgon med lite grädde och choklad.

Sen har jag haft två personer här som, tillsammans med mig och gubben, invigt vår ofärdiga replokal. Att få spela ihop är något som får ganska höga poäng på min "må-bra-skala", så nu kommer jag att vara hög på detta tillfället i några dagar. Hur det lät är en helt annan fråga. Närmsta grannen sa i alla fall att det lät bra. Och det bästa är att de som kom hit inte blev avskräckta utan kan tänka sig att komma hit och spela någon annan gång :) En av låtarna som avverkades var Zombie (med the Cranberries). Undrar om det var just den grannen gillade?

Nu är det visst dags att packa ihop lite inför morgondagen. Kanske skriva lite listor om vad som ska med och sen förhoppningsvis få en liten lugn stund i soffan innan läggdags.

Men först hoppas jag att ni alla får en riktigt skön påskafton!

Ps. Särskrivningen i rubriken är avsiktlig :)

1 kommentar:

Barnens Hjältar sa...

Tur du skrev det om särskrivningen ;-)

Örtbröde ser fantastiskt gott ut. Det skall jag försöka testa snart! Tyvärr gillar inte de stora barnen sånt men de små brukar pröva det mesta :-)