onsdag 6 april 2011

Boa

I vår trädgård har vi en byggnad som kallas "boa". När vi flyttade hit hade jag väldigt svårt att ta det ordet i min mun. Det heter ju "boden" eller kanske snarare "skjulet" eller "förrådet" i min värld. Min kära mor höll på att trilla av stolen, så mycket skrattade hon, när hon frågade min son var hans cykel var och han svarade "Den är i boa". Men så säger man tydligen här i Småland och jag har liksom vant mig vid det nu.
En annan sak jag har vant mig vid är att det finns en altan på boa. Jag kunde inte riktigt gå med på att altanen var där borta när vi flyttade in. Altanen ska vara i direkt anslutning till huset tycker jag. Dessutom har boa förr i tiden fungerat som hönshus. Vem bygger en altan på hönshuset? Men nu tar jag tillbaks alla retsamma ord jag sagt till min kära gubbe om detta. Altanen har använts flitigt varje sommar vi har bott här. Där har vi kvällssol och i väntan på den "riktiga" altanen så är det faktiskt det bästa stället i trädgården. Om man nu inte vill sitta direkt på gräset under bar himmel förstås. Några stycken midsommaraftnar, födelsedagsfiranden och grillfester har det blivit där. Och fler lär det nog bli, för den nya altanen har inte byggt sig automatiskt till denna våren heller...
Sen finns det en tredje sak med boa. Förra våren tog jag en massa kort och skickade in till tv. (Alla foton i detta inlägget är från förra våren) Jag tyckte att Ernst kunde komma och göra om boa till en gäststuga. Visst låter det som en bra idé!? Tydligen tyckte inte Ernst det för han kom aldrig hit. Han svarade inte ens på mailet faktiskt. Hur som helst så stack jag upp handen genom takluckan och tog ett kort på hur det såg ut på loftet. När jag tittade på kortet såg jag att det var alldeles tomt sånär som på en stor låda. Jag vågade inte gå upp och titta vad det var i lådan. Faktum är att ingen av oss har varit där och tittat sedan vi flyttade in. Men jag har bestämt mig för att denna våren ska jag göra det. Troligtvis är lådan tom. Men man vet ju aldrig...
Takluckan
Den mystiska lådan
På baksidan av boa finns också ett litet växthus. Tanken är att jag ska sätta ut mina tomatplantor där ifall de överlever.
Nya takpannor ska det väl också bli framöver. Tur att man har en hel gård att ta hand om så man slipper vara sysslolös i sommar.

Ha en fin kväll!

3 kommentarer:

Henrik Olsson sa...

Jag gillar gamla byggnader skarpt!

Min egen "boa" ska en dag renoveras (och bli något mer modern), men bjälklaget ska bevaras så gott det går.

Allt sånt har sin charm (bortsett från getingbon...)!

Barnens Hjältar sa...

Som Emil och snickarboa ;-)
Ja nu väntar vi bara..
Jag hoppas det blir senast imorgon jag med ;-)

Maria i Falkenberg sa...

Ja, oj, oj vad söt han var när han sa det där med boa och så var han ju en riktig Emil-kopia till utseendet på den tiden.