söndag 3 april 2011

Kompromisser kan också bli bra

I går hade min kära gubbe och jag barnvakt. Det var från början meningen att vi skulle gå på konsert på Ztyle. Sator spelade där och nu var det ju ett tag sedan vi hörde dem live. Men efter att ha ringt och kollat när de skulle gå på scen insåg vi att det skulle bli för sent. Vi ville inte slita för mycket på våra kära barnvakter (gubbens föräldrar). Så det blev lite av en kompromiss. En väldigt lyckad sådan faktiskt.

På vägen in till stan svängde vi in på Shell och tog en snabbfika, sen åkte vi till förfesten, träffade massa trevliga människor och lyssnade på musik. Efter det åkte vi vidare till Jensens Böfhus och åt en (för att använda småländska) redig trerättersmiddag. Jättegod mat, mysig miljö, bra service och mjukglassbuffé till efterrätt. En riktig sockerchock för mig som vanligtvis inte äter socker alls. Undrar hur det ska gå för mig i veckan. Det blir till att gå på avvänjning igen…
Eftersom vi missade Sator igår så får jag väl bjuda på lite skönsång här på bloggen i stället.

I dag blir det middag hos svärföräldrarna, som förhoppningsvis fått sova några timmar i natt. Vi tänkte också prova elljusspåret som går utanför deras hus. Förra helgen var det ganska mycket snö och is där, så det gick inte alls så bra att springa, men nu kanske det har smält undan lite mer. Det är inte fel att kunna ”lämna in” barnen en stund och få träna lite tillsammans. 

Vi har förresten en tävling i kommunen där jag jobbar. Den går ut på att motionera en massa under ett visst antal veckor och omvandla all motion till kilometer. Det lag som gått längst under den utsatta tiden vinner en middag på Sandsjö Wärdshus. Det finns dock ett tak för hur många kilometer man kan bokföra varje vecka, vilket omvandlat i tid blir max en timme om dagen, max fem dagar i veckan. I vårt lag har vi bestämt oss för att vi måste nå upp till det om vi ska ha någon chans att vinna. Så jag kör hårt nu. Denna veckan har jag en timme kvar, vilken jag tänker dela upp på löpning i elljusspåret och sedan en halvtimmes träning med gymbollen ikväll. Vad säger ni andra i laget? Har ni fått ihop fem timmar? ;) Oavsett hur det blir med vinst eller inte så är det en bra anledning till att röra lite mer på sig.

Ha en fortsatt bra söndag!

6 kommentarer:

Prinsessanadia sa...

Någon sån tävling hade vi i Gävle också, där jag bodde förut. Gävle joggar jorden runt heter den. Fy fan va jag hatade den när jag gick i skolan. Skolan tvingade alla i Gävle kommun att gå ett visst antal kilometer.

Maria i Falkenberg sa...

Försökte vara kock igår, men det slutade med att jag fick vara lokalvårdare istället.

Ansibecki sa...

Sv Prinsessanadia: Jag hade också hatat en sån tävling när jag gick i skolan. Denna är bara för anställda i kommunen och är frivillig. Och på äldre dar har jag börjat uppskatta träning så nu klagar jag inte :)

Barnens Hjältar sa...

Vi har liknande på mitt jobb varje år. Friskvårdsinspiratörerna jobbar på oss varje gång det är dags ;-)

Ja det är mysigt att pyssla med barnen, det blir nog lite mera i veckan för vi har en del pyssel kvar :-)

nurseblog sa...

Låter som det blev en riktigt mysig kväll trots kompromissen!

Bra gjort med träningen tycker jag, man mår så mycket bättre om man tar sig i kragen och sätter igång. Själv har jag alltför ofta tusen ursäkter till varför jag inte hinner träna...

Henrik Olsson sa...

En sån tävling skulle man varit med på! :)

Lycka till med gåendet! :)