lördag 23 april 2011

Påskköttbullar

Så var det påskafton och jag vaknade utan röst. Kanske inte så bra val av dag att tappa rösten på men vad gör man? Har en liten känsla av att en bidragande orsak kan vara min inte allt för skolade sång igår. Men hur lätt är det att sjunga med magstödet när man sitter på ett kallt golv med en stor bas i knät och ska försöka sjunga i micken och inte jämte?

Jaja. Nu sitter jag istället ihopkurad under dotterns snuttefilt med datorn i knät, i bilen på väg till vårt påskfirande. Syrran med familj och föräldrarna väntar på oss. Och när jag ändå sitter här tänkte jag att jag kunde dela med mig av mitt köttbullsrecept. Det är egentligen min svärmors recept och jag använder det alltid när jag gör köttfärslimpa. Men nu blev det köttbullar av smeten i stället. Det jag gjorde annorlunda denna gången var att tillsätta någonting som heter Fibrex. Jag hittade det när jag handlade för ett tag sedan. 10 kr paketet och så stod det att köttbullarna skulle bli saftiga om man tillsatte det. Värt att prova, tänkte jag. Här kommer receptet:

Svärmors köttbullar på mitt sätt
1 kg köttfärs
2 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar
2 tsk kryddpeppar
4 tsk potatismjöl
2 ägg
Till detta tillsatte jag 1/2 dl fibrex och 1/2 dl vatten
Det går också bra att mosa ner 1-2 kokta kalla potatisar
För den som tvunget måste ha lök i så går det ju att riva i lite sådan med

Blanda allt till en smet. Rulla köttbullar. Stek några åt gången i rikligt med smör. Peta på dem hela tiden så de får stekyta runt om. Skaka sedan stekpannan emellanåt så de rullar runt lite. Häll över i en annan panna och efterstek på svag värme tills de är färdigstekta.

Ja, så var det en sak till angående påskmenyn. Det är klart att vi ska ha sill. Till påsk köper jag färdiginlagd sill. I år blir det skärgårdssill och senapssill med apelsin om jag inte minns fel. Burkarna är i kylväskan i bagaget så jag tänker inte kolla upp det nu.

Ha en riktigt fin påskafton!

1 kommentar:

Barnens Hjältar sa...

Fibrex är även bra att tillsätta i bröd om man har barn som helst äter vitt bröd :P
Märks knappt att man haft i det :-)
Ha en riktigt härlig påskafton nu, köttbullarna skall jag testa vid tillfälle :-)