måndag 28 februari 2011

Rapport efter dietveckan

Hur har jag klarat min vecka utan socker, kanske någon undrar. Jo, jag har faktiskt klarat den riktigt bra. Lite gnällig och trött i början av veckan var jag allt men sen har det gått alldeles strålande. En dag råkade jag ta kaviar på en knäckemacka med ägg. Kaviar innehåller ju socker så det var ett snedsteg men annars tror jag att jag undvikit socker helt. Ja, och så var det den där lilla biten mörk choklad med havssalt. Jag tyckte den smakade vääääldigt sötsliskigt så jag läste innehållsförteckningen och såg att den innehöll bara 47% kakao och socker stod som första ingrediens. Jag som trodde det var "riktig" mörk choklad.

Jag har ju förutom att utesluta socker även dragit ner på potatis, pasta, ris och vanligt mjukt bröd. Det har faktiskt inte varit så svårt heller. Jag älskar ju grönsaker, bönor, knäckebröd och osötat rågbröd. Sen har jag ätit ostrullar till kaffet i helgen. Jättegott! (Bara man kommer ihåg att borsta tänderna efteråt...)

Träningen har jag hållit på med ungefär som vanligt. Måndag, onsdag och söndag har jag kört mitt 30-minuterspass med pilatesbollen och torsdag var det husmorsgymnastik.

Men hur gick det då?

Syftet med veckan var egentligen inte att gå ner i vikt utan bara att bli av med sockerberoendet. Det kan jag nog säga att jag lyckats med. Usch vad den där chokladbiten smakade... Men jag ställde mig ändå på vågen och mätte midjemåttet måndags. Och nu i morse var det dags igen. Till min stora förvåning hade jag gått ner 1,5 kg och minskat 3 cm i midjemått. Då har jag inte gått hungrig någonting på hela veckan!

Slutsatsen blir att jag kommer att fortsätta med denna dieten. Sen hur strikt jag kommer att vara vet jag inte men sockret kan jag gärna säga hej då till för gott.

Ha en fin vecka!

8 kommentarer:

Emilia sa...

Kul att det gott så bra :) :) :)

Jag har inte ätit lika mkt socker idag på jobbet som under lovveckan iaf ;)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

En vecka utan socker är inte alls dåligt!

Själv har jag varit fri från snuset i 4 veckor! (Har nog gått över till socker i stället) :P

Sv: Vi vet inte hur det smakade, men däremot hur det luktade! :P

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Ja, sockret kommer jag att få kämpa mot en annan dag! :P

Susann sa...

Va duktig du är,
Ha en fin dag

Barnens Hjältar sa...

Duktig du är, kul när man har flyt :-)
Hoppas du får en bra fortsättning på veckan!

Sofie i San Francisco sa...

Jag hade aldrig klarat det.

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Tack för din snälla kommentar!
Jag tror att man äter alldeles för mycket socker.
Jag ska nog testa lite GI mat.
Kram Anette

Blogger sa...

Do you want to get 30 bitcoin referrals every month, absolutely free?

Here's How:

1. Claim 3,000 minimum (up to 50,000) free satoshi per 24h from the Mellow Ads Faucet.

2. Start a daily network-wide campaign (set the budget using all of your avail. satoshis) driving traffic to a bitcoin related referral link.

3. When the campaign expires, re-claim and re-start.