fredag 11 februari 2011

Nyklippt och lite hungrig

I stort sett alltid när vi åker in till stan så gör vi inte bara ett ärende utan försöker att få in så mycket som möjligt när vi ändå åker. Nu är det inte så att vi åker väldigt sällan. Minst en gång i veckan blir det. Men eftersom det är en liten bit att åka så känns det ändå bra att inte bara åka för en sak. Det är ju också ett sätt att spara på miljön (och plånboken).

Idag har vi varit med sonen hos ögonläkaren (och det var sista gången vi behövde åka dit!). Sen passade vi på att ta en fika med en gammal vän från Norrland som är tillfälligt i stan. Han och den andra killen vi fikade med (också ”gammal” vän, inte från Norrland dock) spelar i I’m from Barcelona. De har ett uppträdande i Jönköpings konserthus i morgon kväll tillsammans med Jönköpings sinfonietta. Gå dit och lyssna om du är i närheten! Jag tror det kan bli riktigt bra (trots att det inte är hårdrock).
Den andra grejen jag passade på att göra när vi var i stan var att gå och klippa mig. Jag kände för att göra något annorlunda så jag föreslog en gammal frisyr som jag inte haft på över tio år. Frisören verkade bli eld och lågor och gjorde ett riktigt bra jobb om jag får säga vad jag tycker.
Sen måste man ju ha mat med. Lunchen fick vi hos mina kära svärföräldrar. Farmors goda köttfärslimpa säger barnen inte nej till. Tack!

Till kvällsmat funderar jag på om jag skulle göra en snabb vegetarisk rätt som jag lärt mig av min kära syster. Smidigt om man inte vill stå så lång stund vid spisen och ändå få en helt okej måltid. Tar 15-30 minuter att göra. Jag är inte vegetarian men äter ändå en hel del vegetariskt. Att producera grönsaker kräver inte lika mycket koldioxidutsläpp som köttproduktion. Dessutom blir det mer variation bland maträtterna och jag tror kroppen mår bra av det också.
Quornbitar, bönor och bulgur
Koka bulgur enligt anvisning på förpackningen, gärna med någon fond eller buljongtärning. Stek quornbitar i smör och rapsolja. Krydda med gul och röd curry och chilipulver eller någon annan favoritkrydda. Öppna en burk vita bönor i tomatsås. Värm och piffa till lite med oregano, basilika och svartpeppar. Servera med grönsaker som finns hemma.

Hoppas ni alla får en riktigt mysig eller varför inte festlig fredagskväll, välj själva!

För min del blir det nog mest mys. Jag skulle gissa på fredagsmys med barnen, sen 30 minuters träning och senare mys med gubben. Några ganska troliga inslag är också gucamole, räkor och chips!

4 kommentarer:

Emilia sa...

Kul att va nyklippt, snyggt - kommer ihåg när du såg ut sådär sist :) Skulle också behöva klippa mig men min frisör bor för långt bort :)

Maria i Falkenberg sa...

Det är alltid härligt att vara nyklippt. Jag minns när du var sex och ville ha kort hår. Det var hårt för mamma som hade tvingats vara korthårig som barn och därför ville att hennes flickor skulle ha långt hår. Men det blev ju bra även då!

Teresa sa...

Den där frisyren har jag dokumenterad från förra varvet. =)Ska se om jag kan komma på var jag förvarar alla gamla "riktiga" foton, så kanske jag kan skicka över bild. =D

Ansibecki sa...

Sv Teresa: Det hade vart kul! Har inte tänkt på det innan men jag måste väl också ha något foto nånstans i nåt album eller nån hög... :)