tisdag 15 februari 2011

Alla hjärtans dags-maten

Som jag skrivit tidigare så älskar jag att laga mat. I alla fall när jag har god tid på mig och helst om det är någon mer än jag som ska äta av den. I går var en sån där dag som jag gärna ville göra något lite speciellt och eftersom jag var ledig från jobbet så fanns både tiden och orken att göra det. Dessvärre hade jag inte planerat någon speciell mat och orkade inte åka till affären och handla.

Men hamster som man är så fanns det gott om både det ena och det andra i kyl, frys och skafferi. Menyn blev som följer: (inte så speciellt lyxigt egentligen kanske men visst ser det finare ut om man skriver det som en meny!?)

Förrätt
Råa morotsstavar (till hungriga och lite lätt gnälliga barn så att de skulle låta mig laga färdigt maten ifred)

Huvudrätt
Baconlindad kycklingfilé
Gratinerade rotfrukter och haricots verts med smör, olivolja och örkryddor
Tsatsiki
Kall sås med äpple och bönor

Efterrätt
Chokladpraliner

Min absoluta favorit just nu är gratinerade rotfrukter. Jättelätt att göra och jättegott att äta. Skala några potatisar (fast sort), morötter, palsternackor, rödbetor och rotselleri om du gillar det. Skär i smala stavar eller klyftor. Skala en lök och klyfta, skiva en halv vitlök i tunna skivor och blanda allt i en långpanna tillsammans med smör, olivolja och färska eller torkade örtkryddor (jag använde torkade för mina färska har vissnat). Rosmarin, timjan, oregano och basilika blev det denna gången. Ta några tag med pepparkvarnen, strö över havssalt eller flingsalt och blanda runt ordentligt. In i ugnen ca 200-225 grader. Ungefär 45 minuter brukar vara lagom. Rör om försiktigt någon gång. När rotfrukterna nästan är färdiga, koka haricots verts i några minuter och låt rinna av i durkslag innan du blandar i dem. Många gånger blir potatisen alldeles mosig men denna gången lyckades jag behålla rätt form på de flesta rotfrukterna.
Eftersom barnen sällan äter av köttet som serveras brukar jag ha ett vegetariskt alternativ. Denna gången blev det en barnvänlig kall sås gjord på fil, majonnäs, sweet chili sauce, ketchup, bostongurka, stora vita bönor, ett tärnat äpple, salt och peppar. Receptet till grunden har jag fått från barnens förskola. De brukar ha denna sås till fisk. Det enda jag ändrat är att jag lagt till bönor. Ibland har jag kikärter i. Sonen älskar den såsen.
Denna måltiden åt även gubben av den här såsen så jag fick ha tsatsikin alldeles för mig själv.

Nej, nu måste jag gå ta hand om min pilates-boll lite. Den har inte fått någon omtanke på flera dagar nu. Fy på mej...

Ha en fin kväll kära läsare och vänner!

12 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Allting ser väldigt gott ut. Visst är det mysigt att ställa till lite extra festligt ibland :-)

Ha en fortsatt fin kväll och tack igen för den fina muffinsen :-)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ser smaskens ut!

En annan kommer inte ens ihåg vad jag åt på alla hjärtans dag! :P

Sv: Ja, valet av böcker skiljer nog :)

Här hemma är det förvånansvärt mycket hundböcker!

Helenas Hem -Livet på landet sa...

Åh herregud vad GOTT det såg ut!!! :)

Ha det så bra!
KRAM

Barnens Hjältar sa...

Tck vad gullig du är. Ja jag har fortfarande värk i ryggen och mår illa men jag tror att det kommer gå över .. hoppas det i varje fall :-)

Nilla K sa...

Åh, vad goda de där rotsakerna ser ut! *Dreglar* Så dina barn äter inte alltid kött? Så olika det kan vara, min son kallar sig själv för "kötterian"! Grönsaker är helt enkelt inte ätliga om du frågar honom. Svårt att göra rolig mat då, kan jag lova! :)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Ja, det är ju så klart ett bra sätt att komma ihåg vad man ätit :P

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Ja, vi får se om det inte blir tillfälle att spela lite någon dag :)

Barnens Hjältar sa...

Tack, ja det här var verkligen ingen höjdare..man blir väl lite extra sjuk när man är stor och svullen med :P

Emilia sa...

Rotfrukterna ser smarriga ut! Kommer ihåg när du gjorde det (med saffran) till mig på min födelsedag för x-antal år sen - det var jättegott :)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Nä, det hade inte varit någon höjdare - jag som inte ens äger en ihopfällbar stol! :P

skapa och inreda sa...

Ser så gott ut!

Ragnvi sa...

Morning! Jag har inte ätit frukost ännu...och nu blev jag superhungrig!
Fredagskramen!
Ragnvi