fredag 18 februari 2011

Tvättnötter

Uppdatering 2011-12-01:
Efter detta inslag på tv4 kanske man borde tänka om när det gäller tvättnötter. I fortsättningen kommer jag prova att tvätta med enbart vatten i stället för tvättnötter. När tvätten är riktigt smutsig använder jag ändå vanligt miljömärkt tvättmedel.

Som vanligt på fredagar så är jag ledig idag. Och som vanligt är tvättkorgarna fulla. Förra helgen blev det inget tvättat så jag kände att det var dags idag. Det är inte så att jag tycker det är en självklarhet att jag ska tvätta bara för att jag är kvinna. Jag och gubben har delat upp ansvaret hemma så att det ska bli rättvist och tvätten föll på min lott. Ville bara förklara så det inte blir några missförstånd ;)

Vår tvättstuga är i källaren, under finrummet. Så här ser det ut:

Vi har inte gjort om någonting där än. Även om det är gammalt så tycker jag att det är funktionellt. Tapeten älskar jag. Jag hade nog inte velat ha den någon annanstans i huset men i tvättstugan passar den perfekt. Men det jag är mest nöjd med är att vi har en stor bänk att vika tvätten vid.


Det ser kanske inte så glamouröst ut men jag gillar att det går att sortera tvätten direkt i korgarna. Så är det bara att slänga in allt från samma korg i maskinen när det är dags att tvätta. Jag tog visst inget kort på tvättmaskinen och torktumlaren men å andra sidan är det inte så mycket att se heller.

Eftersom jag är lite intresserad av att ta hand om naturen så blev jag alldeles lycklig när jag för ett tag sedan hittade indiska tvättnötter (sapindus mukorossi) i en inredningsaffär i Jönköping, närmare bestämt Anna-K. Jag började använda dem i stället för vanligt tvättmedel och är jättenöjd med resultatet. På beskrivningen jag fick med står det:
”Miljövänligt 100% biologiskt tvättmedel utan kemikalier. Milt och skonsam men samtidigt grundlig och effektiv rengörning av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer. Sköljmedel är inte nödvändigt.”


För att tvätta lägger man 5-8 nötter i en tvättpåse eller en ihopknuten strumpa och lägger den i tvättmaskinen. Man ska inte använda något annat tvättmedel eller sköljmedel. Det enda som kan behöva tillsättas är naturligt blekmedel vid vittvätt. Jag tycker tvätten luktar gott av tvättnötterna men vill man ha mer doft kan man tillsätta eterisk olja eller parfymolja i sköljningen. Nötterna går att använda tills de inte är blanka längre. Då är sapoinet i dem slut.


De går också att göra flytande tvättmedel av det, det kan användas till maskindisk, allrengörning, biltvätt, rengörning av guld och silversmycken, hårschampo och även schampo för husdjur och på krukväxter mot bladlöss. Vill du köpa tvättnötter på nätet så googla ordet och du får massor av träffar.


Jag använder fortfarande annat tvättmedel emellanåt. Etiketterna på burkarna har min syster gjort. Det är många år sedan nu men jag tycker de är fina så de får nog sitta kvar tills de trillar av.

I kväll ska jag och gubben på David Batra. Det ska bli jättekul att komma iväg lite bara vi två tillsammans utan barnen. När vi funderade på det kom vi fram till att vi inte varit iväg själva sedan vi var på Getaway Rock Festival i somras... Kanske dags nu då :)

Ha en trevlig helg kära läsare och vänner!

Här ett klipp från Kvarteret Skatan där David Batra är med:

3 kommentarer:

Emilia sa...

Smart med tvättnötter! Har inget riktigt minne av av jag gjort de där etiketterna ;)
Ha det kul ikväll!!

Ragnvi sa...

Morning! Hoppas ni hade det trevlig med David! Gillar honom!
Tvättnötter...hade aldrig hört talas om det! Intressant!
Kramen från ett kallt Hälsingland!
Ragnvi

Helenas Hem sa...

Håller med, snygga tapeter!!!
Skönt med en bänk att kunna fixa och dona på. Vi har ju såååå trång tvättstuga.

Kul att komma ut med mannen, ha så skoj ikväll!!! :)
KRAM