onsdag 23 februari 2011

Hej då sockerberoende!

Förutom guacamole är det inte mycket här i livet jag är beroende av. Men en sak jag har svårt att hålla mig borta ifrån (och jag är nog inte är ensam om det problemet) är socker. Socker som faktiskt är ganska meningslöst egentligen. Blodsockernivån höjs av det, ligger på topp i kanske 30 minuter och sen dalar den snabbt igen.  Och ingen näring ger det heller. Däremot så tror någon del av min hjärna att allt som innehåller socker är jättegott och att jag måste ha mer, mer, mer hela tiden. En annan del av hjärnan vet att jag egentligen inte tycker om sötsaker särskilt mycket. Ögat gillar dem mer än munnen. Det är bara själva sockret jag vill åt för att stilla något slags behov.
Jag vet att jag mår jättebra utan socker. Det har jag provat förut men givetvis fallit dit igen. Sen behöver jag en rejäl spark i ändan för att ta mig ur de dåliga vanorna. Så när jag tittade in på Helenas hem här om dagen och såg att hon skulle köra en dietvecka fick jag min välbehövliga spark. Nu följer jag inte hennes ”diet” helt och hållet men jag tänkte att om jag hakar på så kanske jag blir av med sockerberoendet på köpet.

Så här ser min diet ut:
Frukost: Knäckebröd med ost, vatten.

Fika: Knäckebröd med guacamole eller mjukost, kaffe eller te utan något i.

Lunch: I skolmatsalen.  75% av tallriken med grönsaker och resten kött eller bönor och bara lite, lite pasta/potatis/ ris eller vad det nu är, vatten. 
Vi har en jättefin salladsbuffé i matsalen så det är inga problem att få en god och mättande lunch på det sättet. 

Fika: Samma som på förmiddagen och ett glas vatten eller två.

Kvällsmat: Middag enligt samma modell som lunchen eller osötat fullkornsbröd med pålägg och kanske en liten tallrik fil med osötad müsli till det, vatten eller te.

Kvällsfika: Inget alls. Har jag tränat på kvällen tar jag lite keso eller osötat fullkornsbröd/ knäckebröd och vatten.

Frukten har jag begränsat till en i veckan och jag dricker bara vatten, kaffe eller te. Alltså ingen mjölk, juice, läsk eller saft alls. På detta sätt hoppas jag bli av med mitt sockerberoende. I går hade jag huvudvärk och jag fick en liten känsla av att den orsakades av att beroendet är på väg att försvinna. Jag kan ju tillägga att jag inte har varit hungrig en enda gång. Det skulle vara förödande för de stackars fritidsbarnen på mitt jobb och för min familj hemma. De som känner mig vet att jag och en låg blodsockerhalt inte är en önskvärd kombination.

Blir jag allt för sugen på något kan jag alltid ta några cashewnötter. Godare än godis och man behöver inte äta så många.
När denna veckan är slut tänkte jag att jag kunde börja äta lite mer frukt igen. Då är förhoppningsvis suget efter socker inte så stort längre. Jag tycker själv att det ska bli väldigt spännande att se hur det går. Om jag klarar det eller inte… Någon som vill hänga på?

Vi blev förresten bjudna på kvällsmat idag. En jättetrevlig överraskning att mobilen ringde precis när jag funderade över vad det skulle bli för mat idag. Jag fick veta att det skulle bli pannkakor så jag tog med mig keso och frysta hallon att ersätta sylten med. Två skedar keso, fyra fem hallon, bred ut på pannkakan, rulla ihop och njut!  Jag blev mätt på två stycken (då hade jag grädde och hallon på den andra – smakade nästan som glass).

Ha en fin kväll!

I morgon är det husmorsgymnastik :)

2 kommentarer:

Emilia sa...

Hoppas du lyckas bli av med sockerberoendet! Själv är jag ännu mer beroende efter en halv sportlovsvecka hemma småätandes ;) Förhoppningsvis justeras det hela när jobbet drar igång igen och jag har annat än sötsaker att tänka på!
Tänker testa keso och hallon till pannkakorna nästa gång!

Barnens Hjältar sa...

Bra med mål :-)
Ja de var goda de där morotscupsen. Du har helt rätt i att det är glasyr på tub. Smidigt och piggar upp med lite färger.
Mitt sockerberoende har ökat sjukligt sista två veckorna..det är väl för att det börjar närma sig kan jag tro :-)