lördag 5 februari 2011

Badrummet

Jag gillar att duscha länge. Riktigt varmt vatten ska det vara och så ska jag hinna med att bara stå och njuta mellan tvättning av hår och annat. En gång för ett bra tag sedan nu, stod jag i duschen så där länge. Det var inget speciellt med det, bara att när jag kom ner till toaletten som ligger under badrummet så var det översvämning där. Vattnet hade runnit igenom golvet. Då var det inte mycket att göra än att börja fundera på att renovera badrummet. Jo, först rensade vi golvbrunnen…
Badrummet när vi flyttade in.
Badkaret borttaget.
Golvet på väg bort...
Vi åkte runt lite i olika affärer och tittade på kakel men fastnade sedan för Kakelbutiken i Jönköping. Vi hade ritat upp hur badrummet såg ut (med mått) och tänkt ut vilka färger vi ville ha och det hade vi stor nytta av. Jag ville först ha alla väggar i glasmosaik men blev övertalad att välja en. Då kom jag på idén med fönstret och jag är jättenöjd med resultatet.
De vita kakelplattorna var bland de billigaste de hade så då gjorde det inget att mosaiken var lite dyrare. Taket målade jag vitt för att jag inte gillar den gulnade träfärgen. Rummet blev mycket ljusare och kändes större direkt. Allt annat arbete gjordes av en vän till oss som är murare, tillsammans med en rörmokare. Han var då anställd av Farmartjänst så vi tog det genom dem. Elektriciteten fixade Älgens Elservice.
Badkaret och blandaren är från Coop Forum.
Tvättställsskåpet och spegeln kommer från SkånskaByggvaror.se. Jag kan inte hitta det i deras sortiment nu så det kan ha utgått. Blandaren är från Coop Forum.
Hyllan i smide är köpt på Ikea och tillhör serien Rönnskär. Några av tygkorgarna kommer också därifrån.
De andra har min syster gjort till mig. Perfekt att förvara smink, salvor och annat smått i så det inte ligger löst på hyllan och skräpar.
Krokarna och toapappershållaren kommer också från Ikea. Någon gång ska jag fixa lite finare skyltar men tills dess får det duga med lappar utskrivna från datorn.

Då har ni fått er en titt i det senast iordninggjorda rummet i huset och även mitt (för tillfället) favoritrum. Snart ska jag faktiskt gå och ta en riktigt låååång och varm dusch. Så då får ni allt hålla er borta!

Tack för titten och ha en bra dag!





1 kommentar:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Vilken lyx! Mitt mål är också att en dag kunna renovera badrummet och göra det lite mer rejält och fint - men än så länge får det duga som det är! :P

Sv: Ja, det är lika bra att sluta direkt, och inte krångla med att skära ner, eller ersätta nikotinet med plåster eller tuggummi. :)

Än så länge går det bra, men visst är man sugen ibland :P