fredag 21 januari 2011

Husmorsgymnastik

Första gången jag var på gympa i grannbyn kunde jag inte låta bli att tänka på husmorsgymnastiken i boken "Populärmusik från Vittula" av Mikael Niemi. Nu när jag gick tillbaks i boken och läste om det ser jag att det faktiskt inte finns så värst många likheter, mer än det faktum att det är på landet och att det bara är tanter som går dit. Men jag tycker det är lite roligt att kalla det husmorsgymnastik så jag har fortsatt med det. Tidigare har jag gått på body combat och på friskis och svettis som har alla möjliga olika pass, bl.a. ki-gympa som var min favorit.
Husmorsgymnastiken i grannbyn håller kanske inte riktigt samma kvalitet. Ledaren hoppar inte, det får vi göra själva om vi vill och det rockigaste i musikväg hittills är låten "Idiot" med bandet Noll Disciplin. Däremot är det billigt (200 kr/termin), det är inte så långt att åka, man behöver inte köa i en halvtimme för att komma med och det är också väldigt trevligt att träffa "tanterna" som bor i närheten och lära känna dem lite mer. Efter gympan brukar vi basta och prata en stund och sen är det dags för mig att åka hem och ta helg. Jag är ju ledig på fredagar.

Igår var första gången för denna terminen och det var riktigt skönt att komma igång igen. Efteråt unnade jag mig en riktigt god kvällsfika.
Guacamole
1 mogen avokado, mosad
1 tomat, finhackad
1/2 jalapeño, finhackad
1 liten gul lök, finhackad
1 lime, pressad
salt efter behag

Blanda ihop alla ingredienser. För en slätare konsistens, kör allt i mixern.
Gott till tortillachips eller på rostat bröd och med några nyskalade räkor på toppen.

Jag måste alltid ha avokado hemma för jag vet aldrig när jag bli sugen på guacamole. Det enda jag vet är att jag blir sugen på det ofta :)

Här kommer ett klipp med den nya musikläraren i filmen "Populärmusik från Vittula". Jag tycker det var en bra film och såg den på bio när den kom 2004.


Ha en bra dag och glöm inte att "Det kan gå"!

6 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Åh vad bra att den kom fram som den skulle :-)

Den filmen gillar jag med, skrattar och gråter vart om vartannat nästan.

Vad kul det låter med gympa. Bra att hålla sig aktiv.

Ha en fin kväll nu!!

Henrik Olsson sa...

Sådana gympapass skulle fler vara med på :)

Det är ju inte bara konditionen som lyfter människan - utan också den sociala biten!

// Ett litet massutskick till mina vänner:

Under en längre tid har jag haft en länklista till alla sköna bloggar som jag följer - men nu kommer den att försvinna och i stället ersättas av en helt egen sida. Den hittar man enkelt under "Mina sidor - Favoriter i bloggosfären" (http://henrikolsson.eu/favoriter-i-bloggosfaren/).

Därför får du detta meddelande! Vill du även i fortsättningen hänga kvar så är det bara att skicka en banner med måtten (bredden) 468 px * (höjden) 60 px till info@henrikolsson.eu. Har du inte möjlighet att göra en egen banner så säg till så fixar jag en åt dig med hjälp av någon bild från din blogg.

I samband med att min nya länklista sammanställs kan jag också enklare välja ut en blogg då och då och göra lite extra reklam för den via mina inlägg!

Mvh

|| mannen som kan prata om hundar ||

Emilia sa...

Gympa på :-) Själv nöjer jag mig med att titta på crosstrainern som står i verkstaden, jag kanske börjar träna...

Maria i Falkenberg sa...

Jag väntar på barmark så jag ska våga börja promenera igen. Mormor älskade husmorsgymnastik. Hon var en duktig gymnast!

Henrik Olsson sa...

Sv: Ja, dessa banners kommer att visas titt som tätt i bloggen - och sidan om dem ligger på är också med på Bloggplus :)

Daisy sa...

Guacamolen går att göra utan tomat va? Tål ju inte färsk tomat.