torsdag 10 mars 2011

Trerätters som straff

Det började med statusraden: ”steker pannkakor.” som gubben skrev på facebook för ett par år sedan. En av våra ”grannar” var inte sen med att kommentera och efter det har vi träffats och fikat mer eller mindre regelbundet. Ett tag tyckte vi att det dröjde lite för länge mellan gångerna så vi införde krav på trerättersmeny om man väntade för länge med att bjuda tillbaks. Nu kan man ju fråga sig om det straffet verkligen är något straff för en matnörd som mig. Visserligen är det rätt skönt att bara träffas och fika. Kravlöst med ett ballerinapaket eller liknande till kaffet. Inte behöva förbereda så mycket. Oavsett vilket så har vi alla skött oss riktigt bra tills för ett litet tag sedan. Då var det jag som glömde bort lite för länge och fick slå på stort när det väl blev av.

Menyn blev som följer:
Förrätt
Filodegsmuffins med smaker från Italien

Huvudrätt
Vedugnsbakad dinkelpizza med valfri topping, pizzasallad

Efterrätt
Tiramisu eller glass, kaffe

Idén till filodegsmuffinsen fick jag från det här inlägget på pickipicki. Ingredienserna är inspirerade från potatistårtan som jag gjorde på nyårsafton.
Ansibeckis filodegsmuffins
6 ark filodeg (12 st halvor)
½ dl olivolja
50 g smält smör
½ - 1 dl pesto
1 dl riven mozzarella
6 st soltorkade tomater, hackade (i olja eller blötlagda)
½ dl pinjenötter (rostade eller rosta dem själv i torr stekpanna)
12 färska basilikablad
Pensla filodegsarken, ett och ett, med olivolja och smält smör. Vik på mitten, pensla igen och vik ytterligare en gång på mitten. Placera de vikta arken i muffinsplåt eller hårda muffinsformar allt eftersom. Tryck till så att de formar sig efter formen. Lägg pesto i botten, strö ost över och sist soltorkade tomater. Gratinera i ugn 200oC i ca 15-20 minuter. Strö över pinjenötter och garnera med basilikablad.
Receptet till pizzan hittade jag på tasteline. Vi provade att baka den i vedugnen. Termometern slutar på 300oC. Sen vet jag inte hur varmt det blir efter det. Pizzorna blev i alla fall färdiga på 2-3 minuter. Enda felet var att jag hade folie mellan pizzan och plåten. När jag tog bort folien och la pizzan direkt på plåten blev den perfekt! Alla fick göra i ordning sin egen pizza så att det skulle passa alla smaker. I skålarna: Tomatsås, riven ost, färska champinjoner, färska tomater, kalamataoliver, ananas, jordnötter, pinjenötter och strimlad kassler.
Till tomatsåsen har jag hämtat inspiration ifrån ett recept i Den stora vegetariska kokboken. En jättegod tomatsås som går att ha till många olika slags mat.
Smakrik tomatsås
1 msk olja
1 liten lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
2 tomater, hackade
1/2 dl rödvin av god kvalitet
1/2 dl grönsaksbuljong
2-4 msk tomatpuré
Ev. en skvätt balsamvinäger
Basilika, oregano, svartpeppar och salt efter behag

Värm oljan i en kastrull, tillsätt lök och vitlök och fräs på medelstark värme tills löken är mjuk. Tillsätt tomater, vin och buljong och koka upp, sänk värmen och låt sjuda i 15 minuter. Rör om då och då. Ta kastrullen av värmen. Kör såsen slät med stavmixer. Tillsätt tomatpuré, basilika och oregano och rör om tills den är genomvarm. Smaka av med salt och peppar. Servera den varm eller kall.

Receptet på min pizzasallad hittar du här.

När jag gjorde tiramisun försökte jag spegla mina vårkänslor genom att dofta kakaon över den som en sol. Det gick inte riktigt så bra som jag tänkt mig, så efter några misslyckade försök att fixa till det täckte jag hela med kakao i stället.

Denna mycket trevliga middag ägde rum i söndags. Just nu sitter jag och knaprar chips och guacamole efter husmorsgymnastiken.

Ha en bra kväll!

1 kommentar:

Emilia sa...

Inte dumt med trerätters! Tyckte solen på tiramisun blev fin ;)