torsdag 3 mars 2011

Dinkelpitabröd

För några år sedan såg jag ofta mig själv sitta i fåtöljen framför "Du är vad du äter", med handen i ständig rörelse mellan den stora godispåsen i knät och munnen. Om nu själva tv-tittandet och godisätandet var en dålig vana, så samlade jag faktiskt på mig en och annan god vana av att titta också. Jag var ju redan på den tiden "receptnörd" så efter varje program botaniserade jag bland de nya recepten. Ett recept jag återkommit till är Annas Skippers dinkelpitabröd och det har jag tillsammans med dottern bakat idag.
Dinkelmjöl är lätt att baka med och man nästan ser hur degen jäser medan man arbetar med den. Dottern tyckte också att mjölet smakade väldigt gott!

Brödet ska användas till kvällsmaten idag och i bunken bakom mjölet skymtar en ledtråd till vad det kommer att bli. Det är något jag aldrig tillagat förut. Jag tror att det är väääldigt svårt att gissa men försök gärna om ni vågar...
Receptet på pitabröden hittar du här. Överst står det ca 15 st. och sen står det att man ska dela degen i 20 delar. Jag delade den i 20 delar denna gången men jag tror 15 blir bättre. Mina blev väldigt små.

I morgon kommer svaret på dagens kvällsmat och förhoppningsvis lite fina bilder på maten. Jag har ju inte gjort den än och har ingen aning om hur det kommer att bli.

Tills dess, ha en bra dag!

Inga kommentarer: