tisdag 23 november 2010

Nya köket

Som jag berättat tidigare så älskar jag att hålla på med mat. Jag kan verkligen njuta av att äta ett mål med riktigt god mat och jag får nästan en kick av att laga mat som är både god, nyttig, bra för miljön och bra för de som producerat råvarorna. Många ingredienser ska det va, där smakerna får "gifta sig" med varandra och olika råvaror, alla med sina vitaminer och mineraler som är bra för olika saker. Sen är det alltid ett plus om maträtten ser fin ut också. Såna där stresslagade måltider med korv och makaroner har jag inte så mycket för, men de förekommer givetvis i detta hemmet med.

Sen har vi bakning som också är en stor passion för mig. Ibland är det nästan roligare att baka än att äta det jag bakat. Jag bakar nyttiga bröd, onyttiga kakor och allt däremellan. Ibland försöker jag mig på att baka nyttiga bullar och kakor (dvs med grövre mjöl och inte så mycket fett och socker) men oftast är det nog bättre att baka efter receptet och snåla in på mängden kakor man äter i stället.

Jag tänkte nu visa lite bilder på den plats där jag spenderar en stor del av mitt liv: Mitt alldeles egna nybyggda fina underbara KÖK!!!

Vill du se hur det såg ut innan vi byggde om, kolla inlägget "Gamla köket".

Tänk dig nu att du gått in genom dörren som leder från hallen till köket och tittar åt vänster.

Den gamla Husqvarna Regina-spisen har fått åka till sortergården och nu står där i stället en tunna med ved. (Båda tunnorna är från Ikea.) Tapeterna, skåpet och kryddhyllan har också fått åka iväg och det ska målas om men har inte blivit av än. Pannan har vi fått byta en gång och då blev några kakelplattor skadade. Det ska givetvis också fixas men är även det ett senare projekt.
Ställ dig nu med ryggen mot dörröppningen och titta rakt fram.

Här är gamla diskbänken, som vi behöll och gjorde om till grovkök med skötbord. Jag hade läst i en inredningstidning att man kunde ha pärlspont som bröstpanel och jag fastnade för det. Jag ville inte måla den vit men ville inte heller ha den där gulnade färgen som blir efter ett tag. Därför valde jag att vitbetsa brädorna och de är fortfarande ljusa och fina. Tapeten kommer från Boråstapeter och är från deras kollektion ANNO 1905. Läs mer om den kollektionen här.
Flytta nu blicken en liten bit åt höger.

Där det förr var en lång köksbänk som avslutades med kyl och frys i hörnet, har vi nu vår matplats. Kökssoffan är gammal och har även tidigare stått i detta huset. Den har gjort några utflykter till min mans syskon men är nu tillbaks igen. Köksbordet och stolarna är ärvda från min mormor och morfar, så där har jag avnjutit många goda måltider redan som barn. Barnstolarna är från Ikea.
Flytta nu blicken ytterligare en bit till höger, förbi öppningen till själva köket.

Här syns det som var gamla matplatsen. Den mintgröna dörren leder till lilla rummet, som nu är ett genomgångsrum till den nya groventrén. Vi hittade dörren på logen och fick då veta av svärmor att en gång i tiden hade hela köket den färgen. Bonaden på väggen med texten: "Där kärlek råder är lyckan bofast" har min farmor broderat. Jag tycker den passade bra i vårt kök och jag tänker på henne varje gång jag ser den.
Nu är det dags att gå över tröskeln till utbygget och in i själva köket och titta.

Vi beställde vårt kök på k-Rauta. Där fick vi sitta vid en dator och fylla i exakt var vi ville ha alla skåp, lådor, bänkskivor och vitvaror. Jag hade suttit hemma innan och ritat och ändrat och ritat och ändrat... och det var jag glad över för vilken tid det tog! Vi valde att måttbeställa diskbänken för att kunna sänka ner spishällen i den och det har jag inte ångrat en sekund. Däremot ångrar jag att vi köpte själva spishällen på Media Markt. Vi har redan avverkat två stycken och nu har vi köpt en ny i en annan affär. Köket är av märket Funka och vi valde "Kavaljer ek". Det skulle passa både till nya prylar och arvegods, enligt tillverkaren, och jag tycker det funkar! Läs mer om deras kök här.

Det är här, vid min kära bänkskiva i massiv ek, som jag står och bakar, grejar med mat, hackar grönsaker och mixar smoothie. Eller så bara står jag och drömmer mig bort någonstans, tittar ut genom fönstret eller bläddrar i en kokbok. Jag är så otroligt tacksam till alla goda vänner och släktingar som hjälpt till att få mitt älskade kök färdigt och på plats.

Tack för att du ville titta in!



Inga kommentarer: