lördag 15 januari 2011

Julgransplundring

I dag hade vi lite julgransplundring hemma. Jag hade hittat chokladfigurer för fem kronor påsen på ÖoB, som barnen och jag hjälptes åt att hänga i granen tillsammans med polkagrisarna. Sen kunde jag ju inte låta bli att baka lite med. Hushållsassistenten står ju fortfarande på köksbänken och glänser.
Choklad- och hallonmuffins med ljusrosa topping: Jag gjorde muffins efter recept från Sju sorters kakor, men hade i 4 msk kakao och 100 g mörk choklad med hallon i smeten (Lindt Raspberry intense eller Marabou Premium Dark Raspberry). Till toppingen smälte jag 100 g smör, lät det svalna och vispade sedan ihop det med 100 g naturell mjukost, 1 1/2 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker och två droppar röd karamellfärg. Och så ett hallon på toppen.
Drömtårta med romtryffel: Receptet finns i boken Klassiska kakor på nytt vis av Mia Öhrn.
Frusen pepparkakscheesecake med lingon: Jag utgick från ett recept jag hittat på en blogg men gjorde om det lite. Till botten använde jag pepparkakssmulor i stället för digestive och i smeten uteslöt jag citronskal och ersatte blåbär med lingon.

Egentligen hade jag inte tänkt att duka fint men sen fick jag en idé när barnen började fråga när vi skulle äta upp pepparkaksborgen. Det hade jag ju glömt mitt i allt bakande. I vilket fall så blev dukningen så här:


Julgransplundringen blev i alla fall lyckad. Pepparkaksborgen togs sönder och åts till viss del upp av barnen, som inte visade någon större entusiasm över de andra bakverken. De vuxna däremot verkade uppskatta dem lite mer än pepparkaksborgen.

Nu hörde jag att det är Hipp hipp på tv om en stund, så jag får väl förflytta mig till tv-soffan och göra älsklingen sällskap.

Ha en bra kväll!

3 kommentarer:

Emilia sa...

Kul med "riktig" julgransplundring! Bakverken ser smaskiga ut och dukningen gjorde du jättefin!
Vi nöjde oss med att öppna smällkaramellerna och dansa kring granen - vi brukar äta polkakäppar också men de virkade går visst inte att äta visade det sig :)

Prinsessanadia sa...

Hej. Såg att du gillade wasted saints video hos den rockande kocken, så jag tänkte slänga in en länk till deras hemsida: http://wastedsaints.com/

Maria i Falkenberg sa...

Vilken härlighet av bakverk!Ja, mitt minne är väl inte vad det borde vara, men jag litar på att ni fräschar upp det åt mig :))