söndag 12 december 2010

Pepparkaksborgen del 3

Idag har varit en riktig hemmadag. Jag behöver hemmadagar ibland för att komma ifatt mig själv. Eller för att komma i fas med verkligheten. Innan verkligheten kommer ifatt mig. Det är inte så att jag har städat, tvättat och diskat och sånt som man skulle kunna tänka sig att en hemmadag är till för. Jag har bakat pepparkakor, gjort färdigt borgen och julpyntat på köpmansdisken i köket. När jag ändå var igång så gjorde jag en pepparkakskista med och jag brände mig faktiskt inte någonstans denna gången.

Jag blev riktigt nöjd med borgen och sonen blev om möjligt ännu nöjdare. Han bakade pepparkaksriddare och jag gjorde hjälmar, sköldar och svärd till dem. En riddare som tappade benet när han lekte med den fick rida på en häst i stället. Vi gjorde också tjejriddare för det hade han sett på Pippi Långstrump, att tjejer också kan vara pirater.

Pepparkakskistan fyllde vi med alla Smarties-godisar som blev över och hårda gamla marsch mallows för att fylla ut i botten. Det är "se men inte röra" som gäller och det kommer nog att bli en prövning för både barnen och föräldrarna i det här huset att följa den regeln.

Recept på kristyr: 5 dl florsocker, 1 äggvita och 1 tsk ättika vispas till en fluffig och hård smet.

Jag använder en sprits som jag tror kommer från Tupperware men det går att göra en egen av bakplåtspapper eller av en plastpåse (gärna fryspåse som är lite tjockare än de vanliga).

Efter att ha provsmakat kristyren lite för mycket var jag troligtvis så speedad på socker att jag pyntade allt av bara farten. Många av sakerna letade jag fram ur julpyntslådan. Stjärnan klippte jag till i presentpapper och klistrade på kartong. Julkrubban köpte jag för några veckor sedan för 25 kr på second hand. Jag såg häromdan att de hade sådana på Jysk men för några tior mer. De två stubbhusen till höger är också från second hand och det är barnen som har valt dem. Snögubben har sonen gjort på förskolan. Det höga ljuset i en tomteljusstake, framför snögubben fick jag av mina elever som julpresent.

Nu ska jag nog lägga mig i tv-soffan under en filt. Kanske hinner jag börja titta på Solsidan, som jag fick hemlevererad idag av min gamla granne (numera långväga men ändå nära vän). Eller så somnar jag. Det är nog vilket som faktiskt.

Ha en bra tredje adventskväll!


4 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Så läcker borgen blev! Jag kan tänka mig hur uppskattat "julbordet" blev för jag minns själv hur spännande det var när mormor dukade upp vårt julbord.

Ansibecki sa...

Och när jag fixade detta så tänkte jag på när jag och Emilia hjälpte mormor att julpynta. Nostalgi :)

Emilia sa...

Så fin borgen blev - och en kista med!

Ansibecki sa...

tack <3