söndag 30 januari 2011

Tacopaj

Denna helgen har varit väldigt barnvänlig när det gäller maten som serverats. I dag var det tacopaj som stod på menyn. Inte speciellt originellt för en barnfamilj men inte mindre gott för det. Jag vet att det finns en massa olika varianter. Här är min:
Ansibeckis tacopaj (ca 4-5 portioner)
Pajdeg
75 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
Kallt vatten

Fyllning
500 g nötfärs (eller något mindre mängd quornfärs)
1 påse färdig tacokrydda eller 2-3 msk hemmagjord

1 tomat
1 banan
½ liten burk majs
2 ananasringar

2-3 dl turkyoghurt
½ -1 burk taco sauce

1 dl riven ost

Hacka ihop pajdegen. Droppa sist i så mycket vatten att det blir en deg som kan hanteras. Tryck ut den i en ugnsfast form och förgrädda i 225o i 10 minuter. Spara en liten bit av degen att lägga runt om i kanten senare.
 Bryn under tiden färsen i lite matfett. Tillsätt kryddmixen och 1 dl vatten. Låt koka ihop en stund.
Fördela färsen i pajskalet. Ovanpå läggs hackad tomat, ananas i bitar, majs och skivad banan.
Rulla små korvar av den sparade degen och tryck ut dem runt om mot kanten av pajformen.
Rör ihop taco sauce och yoghurt. Klicka ut ovanpå grönsakerna. Toppa med riven ost.
Gratinera i 225o tills allt är varmt och osten fått lite färg (ca 20 minuter).
Servera med nachos eller tortillachips och eventuellt mer grönsaker till exempel gurka, paprika, isbergssallad och rå lök.

Jag använder egen tacokrydda mest av den enkla anledningen att jag alltid glömmer köpa färdig. De kryddor som ingår har jag alltid hemma så då är det inte så svårt att slänga ihop en blandning om man plötsligt blir sugen på tacos. Googlar man tacokrydda så finns det hur många olika recept som helst. Jag gör en ganska enkel variant men som jag tycker funkar bra. Den är inte så salt men det går ju att öka på för den som vill det.
Egen tacokrydda
1 msk spiskummin
1 msk chilipulver
1 msk maizena
1/2 tsk kakao
1/2 tsk salt

Blanda väl och förvara i burk med tättslutande lock.

För den intresserade så åt inget av barnen av pajen. Sonen åt eventuellt upp majskornen och ananasbitarna. Dottern åt chips.

Ha en bra vecka alla fina människor!

6 kommentarer:

sandlådan sa...

Mums med egen tacokrydda! Mycket bättre än att använda affärens färdiga med massa smakförstärkare och annat skit..

Emilia sa...

Får testa pajen (med quornfärs) nån gång - din tacokrydda gör jag alltid :-)

Maria i Falkenberg sa...

Pappa verkade gilla pajen! Jag tyckte pizzasalladen var jättegod!

Helenas Hem sa...

hejhej!
Jag tror faktiskt inte att jag har gjort en Tacopaj någongång. Det måste ju prövas. :)
KRAM

Barnens Hjältar sa...

Hej hej, jag har inte glömt avdig men väl glömt posta hattarna. Brevet ligger så fint på byrån i hallen. Jag skickar dem imorgon! Förlåt för det tagit sådan tid!

Barnens Hjältar sa...

Jag fick iväg dem nu ikväll :P
De kommer nog på måndag då.
Ha en fortsatt fin kväll!!!