måndag 10 januari 2011

Allvaret

Idag började allvaret igen, efter två och en halv veckas ledighet. Skolan börjar inte förrän imorgon så på jobbet var det fritids hela dagen, dvs den tiden av barnens dag jag är utbildad för. När det är skola är jag inne i klassen och hjälper till. Det är inget fel på det - jag gillar det jobbet - men jobbet på fritids älskar jag. Där jobbar vi med hela barnet, med gruppen, med det sociala, med all möjlig inlärning utifrån vad de vill göra, med skapande verksamhet, spel, sport, pyssel, skoj, massa annat som jag glömt och tonvis av lek, som är så viktigt för barnens utveckling. Jag ska inte tjata mer om detta men jag älskar verkligen mitt jobb!

Så när jag skriver allvaret syftar jag inte på ett tråkigt jobb utan på rutiner och goda vanor. Från och med nu blir det smoothie till frukost, frukt och knäckebröd till fika, inget småätande mellan målen, inga onödiga omtagningsportioner bara för att och inget kvällsfika. Från och med nu blir det rastvaktspromenader på jobbet och gympa i grannbyn varje vecka. Det är egentligen inte fråga om att börja ett nytt liv utan bara att gå tillbaks till de rutiner jag lagt på hyllan under december månad.
Jag äter frukost i bilen och förr gjorde jag alltid mackor men i höstas började jag med smoothie. Gott, faktiskt väldigt mättande och framför allt inte lika smuligt. Jag gör iordning den på kvällen och häller den i en mugg med lock. På morgonen lämnar jag barnen på förskolan och sen är det bara att njuta min smoothie till lite bra musik i bilstereon eller varför inte Morgonpasset i P3?

Ansibeckis bärsmoothie
(ca 2-3 portioner)
1 banan, i mindre bitar
3 dl frysta eller färska bär
2 dl naturell yoghurt
2 1/2-3 dl apelsinjuice eller tropisk juice
2 msk krossat linfrö
1/2-1 dl fiberhavregryn
1 tsk vaniljsocker
Ev. lite torkad frukt, t.ex. 2 torkade jordgubbar klippta i småbitar

Lägg allt i en mixer och kör tills den är slät.

Smoothien går ju att variera i all oändlighet. Ibland har jag i mango, ibland avocado. Ica har en bärblandning med gojibär, havtorn, blåbär, björnbär, tranbär och röda vinbär som smakar riktigt bra i och det är säkert väldigt nyttigt också. Det är bara fantasin som sätter stopp.

Ha en bra kväll! Själv ska jag slänga mig i soffan med en nymixad smoothie!

ps. Jag kommer fortfarande att unna mig diverse onyttigheter på helgerna. ds.

4 kommentarer:

Emilia sa...

Skönt med lite rutiner igen tycker även jag och gott med smoothie - eller rosa yoghurt som T-L säger :)
Får väl försöka göra vår lite nyttigare genom att lägga till linfrön och fiberhavregryn!

Kristina sa...

Vad härligt att läsa att du älskar ditt jobb! Särskilt när det är ett så viktigt jobb! (Inte som högavlönad konsult, eller bankchef eller liknande;-) Vad mysigt ni har det i vackra huset! Allt gott till dig!
(Titta gärna in på min blogg om du vill)

Camilla sa...

fin blogg :)

Ansibecki sa...

Tack Camilla! :)