onsdag 3 oktober 2012

Piroger med quornfärs

När jag gjorde piroger för ett tag sedan blev jag sugen på att testa samma deg men med quornfärsfyllning. Nu har jag provat och jag bara måste dela med mig av receptet.


Piroger med quornfärsfyllning
(12 stycken)

3 dl ljummet vatten
50 g jäst (ett paket)
ev. 1 msk surdeg
1 tsk socker
2 msk olja
6 dl vetemjöl + lite till utbakningen
Oregano, basilika eller annan örtkrydda, finklippt
2 tsk salt

Fyllningen
1 morot, fint riven
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, pressade
En liten bit färsk ingefära, fint riven
1-2 tsk röd currypasta
1-2 tsk sambal oelek
Smör och olivolja (snåla inte)
300 g quornfärs
1 tsk flytande honung
1 tsk soja
Salt efter behag
1 liten röd paprika, tärnad
1 dl frysta gröna ärtor

Till gratinering:
Ett uppvispat ägg
Sesamfrö

Smula jästen i vattnet. Tillsätt socker, olja, örtkrydda och surdeg om du har. Blanda i mjölet, låt vila 5 minuter, tillsätt saltet och knåda ihop degen i bunken. Låt jäsa till dubbel storlek (ungefär 45 min). 

Medan degen jäser gör du i ordning fyllningen.
Fräs morot, lök, vitlök, ingefära, currypasta och sambal oelek en stund i fettet i en stekpanna med höga kanter. Tillsätt quornfärsen och låt fräsa en stund till, tills den blivit genomvarm. Droppa över honung och soja, blanda runt ordentligt och smaka av med salt. Tillsätt paprikan och ärtorna sist.

Ta upp degen på ett ordentligt mjölat bakbord. Dra ut och vik ihop den några gånger. Dela den sedan i 12 delar och platta ut eller kavla dem till rundlar. Använd mycket mjöl så blir det lättare.
  Lägg två rågade matskedar fyllning på varje rundel. Vik ihop och tryck ihop kanterna med en mjölad gaffel.
Lägg pirogerna på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla dem med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
Gratinera i 200 grader varm ugn i ungefär 20 minuter.

För mig blev det lite fyllning över. Jag sparade det i en matlåda i frysen. Perfekt att ta upp och värma till pasta eller ris eller liknande.




Till skillnad från sist det serverades piroger här på gården, åt barnen den här gången. Jag tyckte nog också att de här pirogerna var snäppet bättre än de med fetaost och soltorkade tomater. De som blev över frös jag in även den här gången, så nu har jag två sorters smaskiga piroger att välja mellan till matlåda framöver.

3 kommentarer:

Eleonore- Rosa fika-insamlingen! sa...

ÅH så gott, älskar piroger om fyllningen är smakrik och saftig! Jag får prova denna :D

Jättekul att du var med i utmaningen, hoppas du är med fler gånger!

M sa...

Yum!
Får provas nästa gång brorsan med familj kommer på besök

Emilia sa...

Kom hit och gör till mig ;)