tisdag 30 oktober 2012

Höstbuffé - Efterrätten

Efterrätten var en av de första rätterna jag spikade till menyn. När jag hittade receptet på Remsans bistro mindes jag en dag på mellanstadiet då vi hade hemkunskap med en av städerskorna på skolan. Hon sa att vi skulle göra ostkaka utan ost och plockade fram något som liknade gurka (alltså squash). Ostkaka hade jag aldrig smakat och hur man skulle kunna göra den utan ost och med något gurkliknande kunde jag inte förstå. Att det inte skulle smaka gott var det enda jag var säker på. Ända tills jag smakade. Tänk att en falsk ostkaka kunde smaka så gott. Och tänk att jag ändå inte smakade det igen förrän kanske 25 år senare...

Här kommer receptet:




Falsk ostkaka
(Till en stor eller två små formar, ca 12-15 personer)

750 g squash eller pumpa
3 ägg
0,75 dl strösocker
0,75 dl mjöl (glutenfritt)
3,75 dl mjölk (laktosfri)
7 mandlar, skållade, skalade och rivna/malda/finhackade
3 bittermandlar, skållade, skalade och rivna/malda/finhackade

Sätt ugnen på 200°. Skala squashen eller pumpan och skär den i mindre bitar. Koka den mjuk i lite vatten 8-10 minuter. Sila från vattnet och låt fruktköttet rinna av lite i ett durkslag. Mixa eller vispa sönder fruktköttet.
Vispa ägg och socker pösigt. Vispa sedan ner mjölet. Blanda ned mjölk, de rivna/hackade mandlarna och squash- /pumpamoset. Häll smeten i en ganska stor smord ugnsfast form. Grädda mitt i ugnen 35-40 minuter (om du använder två formar, annars något längre). Låt svalna något och servera med sylt och lättvispad grädde. Vi hade även vaniljglass till. Mycket gott!

Till den falska ostkakan köpte jag vad jag tror är en muscatpumpa. Därför blev färgen härligt orange. Dessutom fick vi en alldeles egen Jack O' lantern i köket.


I morgon kommer fler tips på hur du enkelt kan göra Jack O' Lanterns modell mindre. Tills dess: Ha det gott!

4 kommentarer:

Hönan Anna sa...

Häftigt vad mkt gott det finns att göra fast man inte har fn aning tills man tack och lov blir bjuden på nåt av någon!
Ser ljuvligt ut! Tyvärr kan jag inte äta det själv men... Dina tzatzikis kommer definitivt att provas!
Anna

Emilia sa...

Spännande efterätt!

Yohanna i Las Palmas sa...

OSTkaka utan ost, hur ska det gå? ;)
Men det låter spännande och nu blev JAG sugen på att prova. Är ett stort fan av riktig ostkaka.

Nu är det dags igen, tills i morgon ;)
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/october/real-life-halloween.html

Hälsningar
Yohanna

Remsan sa...

Jag var också mycket skeptisk första gången och nu när barnen fick smaka berättade jag först efteråt vad som var i ;-) Blev otroligt läcker färg av pumpan!