måndag 29 oktober 2012

Höstbuffé - Tsatsiki

Till höstbuffén gjorde vi två sorters tsatsiki. Jag försökte behålla hösttänket och valde att hoppa över gurkan och i stället göra dem på morot och rödbetor. Morotstsatsikin har jag testat innan och jag visste att den smakar ljuvligt. Rödbetstsatsikin däremot var ny för mig men den smakade riktigt bra den med.

Receptet på morotstsatsikin är mitt eget.

Morotstsatsiki
3-4 morötter
3 vitlöksklyftor
½ dl fint hackad persilja
3 dl matyoghurt (laktosfri)
Några droppar olivolja
Några droppar pressad citron
Nymalen vitpeppar
Salt

Skala och riv morötterna grovt och blanda med resten av ingredienserna. Strö eventuellt över
lite persilja.




Rödbetstsatsikin hittade jag på ICA.se. Tyvärr missade jag att fota den.

Rödbetstsatsiki
6 st kokta rödbetor
1 finhackad rödlök
150 g fetaost/ Apetina (laktosfri och vegetarisk)
3 dl matyoghurt (laktosfri)
1 pressad lime
3 vitlöksklyftor
Salt, peppar

Riv de kokta rödbetorna och finhacka rödlök och vitlök. Mosa fetaosten. Blanda allt med
matlagningsyoghurten. Pressa över limen, salta och peppra.
Strö eventuellt över lite extra fetaost.



Båda rörorna blev lite vattnigare än vanligt. Jag vet inte om det berodde på att vi använde laktosfri medelhavsyoghurt. Vanligtvis använder jag turkyoghurt med 10% fett. Då blir tsatsikin riktigt krämig och god. Medelhavsyoghurten innehåller visserligen samma fettprocent men den var inte alls lika tjock som turkyoghurten.

Oavsett vilket, så smakade det bra. Nu ska jag inte trött ut er med allt för många inlägg till från matlagningskvällen. I morgon kommer efterrätten!

2 kommentarer:

Freja sa...

Det låter smaskens. Fast det tycker jag att allt med vitlök gör ;)

Remsan sa...

Recept på kalla såser/röror kan jag aldrig få för många av. Båda dessa låter mycket goda. Jag har gjort rödbetstzatziki tidigare, men då med råa rödbetor. Gott det med ;-)