lördag 5 maj 2012

Typ som en Slash-hatt

När jag jobbar gör jag inte så stora utsvävningar när det gäller klädval. Oftast blir det jeans och t-shirt. På sin höjd jeanskjol och t-shirt. Är det lite svalt blir det en luvtröja, fleecetröja eller kanske en skjorta till också. Hemma är det mysbrallor och t-shirt som gäller.

Därför tycker jag det är kul att lägga ner en aning mer tid på att välja kläder till lite festligare tillfällen. Till exempel när det är konsert. Ofta har jag en lite lagom diffus bild i huvudet av hur jag vill se ut. Om jag sedan har sådana kläder i min garderob är en helt annan sak.

Men har jag inte de rätta grejerna hemma är det inte helt omöjligt att jag pysslar ihop något nytt av det jag hittar. Om tiden finns vill säga.

När vi skulle på konsert på Valborg i år ville jag ha hatt. Typ som en Slash-hatt. Jag läste för ett tag sedan boken om Slash. I den skriver han att han helt enkelt snodde en hatt och ett skärp och satte skärpet runt hatten en gång. Efter det har han nog inte gjort många spelningar utan hatt.

Jag i bilen på väg till Falkenberg (Valborg 2012)

Nu har jag inte snott varken hatt eller skärp men jag hade turligt nog båda dessa detaljer hemma. Hatt köpt på second hand i Göteborg och skärp köpt på second hand i Malmö. Skärpet har länge varit för litet för min midja och hatten har jag inte använt på flera år (med undantag för melodifestivalspelningen på fritids).

Så här gjorde jag min Slash-hatt:


Skärpet var för stort för hatten, så jag fick klippa av det. Jag gjorde fler hål i skärpet och stack in en av ändarna från fel håll och hakade fast den i bältesspännet, som ni ser på bilden.


Sedan stack jag in andra änden från rätt håll och hakade fast den utanpå den första.


Sist pillade jag in stumpen så den gömdes under hällan på skärpet.


Jag vet att det numera finns hattar med olika små nitbälten till att köpa. Men ingen i hela världen har en likadan hatt som jag!


Att jag sedan fick en del beröm för hatten under kvällen gjorde mig inte mindre nöjd med min nypysslade Slash-inspirerade hatt.


Nu tänkte jag faktiskt inte göra något mer (vettigt) idag. Det har varit några intensiva veckor och sånt tar ut sin rätt på orken. Sedan verkar det som att intensiteten inte direkt avtar den närmsta månaden. Bäst att ta varje tillfälle i akt att vila...

Hoppas ni kan göra det samma!

Trevlig kväll på er!

2 kommentarer:

Emilia sa...

Cool! ;)

AnnaPanna sa...

AJ LAJK DA HAT!! Cat in da hat! Raaoorr :D