söndag 30 oktober 2011

Havskräftor

Trots att jag missade årets kräftskiva igår kväll, missade jag inte själva kräftätandet. Vi hade ju redan skaffat barnvakt för kvällen. Så medan hon ordnade med kvällsmat åt barnen och förberedde dem för läggningen, tog jag min bil (den som går på gas) och körde in till stan. Jag lämnade mitt matbidrag (guacamole vad annars?) betalade, fyllde en påse med kräftor och körde hem igen.


Sedan var det bara att pussa och krama godnatt och vänta på att barnen skulle somna. Under tiden fixade jag med mitt eget lilla kräftkalas. Ja, en halv krabba fick jag med mig också.

Egentligen behövs det inte så mycket tillbehör när man äter havskräftor. De är så smakrika och goda i sig. Åtminstone om de är kokta på rätt sätt. Ett gott bröd med smör och en god dryck kan faktiskt räcka. Men jag lyxade ändå till det med guacamole, majonnäs, dill, tomat och pressad lime. Ska man äta västerbotten- eller cheddarpaj och en massa andra tillbehör orkar man ju inte heller äta så mycket kräftor. Drycken för kvällen blev flädersaft.


Det enda bröd jag hade att tillgå hemma var barkis, så jag gjorde brushetta för att även lyxa till brödet lite.


Brushetta med guacamole och kräftstjärtar
1 person
2-3 skivor bröd
1-2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
En rejäl hög med havskräftor
1 sats guacamole
1/2 lime
Några dillkvistar
1/2 -1 tomat

Gör guacamolen. Pensla brödskivorna med olivolja. Sätt in dem i ugnen på 225 grader. Ta ut dem när de fått lite färg. Gnid dem med vitlöksklyftan.
Skala kräftorna. Ät allt som du brukar äta på en kräfta men spara stjärtarna. När du fått ihop en liten hög, bred guacamole på brödskivan, lägg på kräftstjärtarna, toppa med dill och droppa över pressad lime. Lägg eventuellt dit någon tomatskiva med.

Så här i efterhand är jag nöjd med mitt lilla kräftkalas som ägde rum i tv-soffan. Iklädd mysbyxor och med sällskap av Lena Ph, Laleh, Mikael Wiehe, Eva Dahlgren, Jason/ Timbuktu, E-Type och Thomas Ledin kunde det inte bli så mycket bättre... Just valet av kläder kändes också som en succé, då jag åt kräftor tills det kändes som att magen skulle spricka. Magsäcken hade visst krympt lite under sjukdomsdagarna. Men det är inget jag känner att jag behöver oroa mig för. Efter igår kväll är den nog återställd till normal storlek igen.

Nu känner jag också att halsflussen håller på att lämna min kropp. Ungefär nu ska jag vara smittfri enligt vårdguiden. Så då blir det jobb i morgon. Höstlov på fritids. Första lovet för denna terminen. Första lovet för mig med så många barn i barngruppen som vi har nu. Detta kan bli intressant. Men lov brukar vara roliga på fritids så jag har goda förhoppningar.

Nu önskar jag er alla en fin vecka oavsett om ni har lov, går i skolan, jobbar eller gör något annat!

4 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Kräftor är inte direkt någon favorit hos mig - men drickat!! :P

Remsan sa...

Vilken trevlig kräftskiva du fixade åt dig själv!
Själv har jag tappat rösten, men är inte sjuk för övigt. fast det börjar bli irriterande att inte kunna prata. Ska nog också mumsa kräftor som tröst.

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Smörgåsen ser jättegod ut. Det var längesen jag åt havskräftor så man blir lite sugen.
Kram Anette

Mårtenssons kök sa...

Ser ut som det blev en riktigt fin kräftskiva hemma i soffan, havskräftor är ljuvligt gott!
Skönt att det blivit bättre, hoppas det får fortsätta så,
ha en fin vecka!