söndag 2 oktober 2011

Äppel- och chokladbröd

Vad gör man när man fått två påsar med äpplen av grannen?


Jo, är man baknörd (eller i alla fall baknörds-wannabe) som jag så leker man lite med ett gammalt recept, från tidningen Mama, på äppel- och chokladbröd. Här kommer min version:


Äppel- och chokladbröd
10 dl vatten (ca 40oC)
6 dl havregryn
20 dl vetemjöl
1 påse torrjäst (el. 50 g färsk)
1 msk vetesurdeg
1 tsk salt

300 g choklad, gärna både mörk, ljus (30% kakao) och vit choklad
10 äpplen, i små tärningar
salt och peppar
olivolja

Blanda vatten, havregryn, mjöl, surdeg och jäst så det precis blir en deg. Låt vila ca 20 minuter. Rör i saltet och knåda en stund. Låt jäsa ca 40 minuter till en timme. Dela degen i två delar. Kavla ut på mjölat bakbord till en stor rektangel. Strö på hälften av äppelbitarna och chokladen. Salta, peppra och ringla över olivolja. Rulla ihop och skär sedan 20 bullar, som du placerar på bakplåtspappersklädda plåtar. Gör sedan likadant med andra halvan av degen. Låt jäsa ca 30 minuter. Grädda i 180oC varm ugn på varmluftsfunktionen i ca 20 minuter.

Om jag får säga vad jag tycker så blev de mycket godare med lite surdeg i, än förra gången när jag följde originalreceptet.

Här kommer ett annat tips på vad man kan göra med äpplena: Ett gott surdegsbröd, en eller två skivor ost och så skivat äpple och nyskördad persilja på det.


Att lägga frukt och grönsaker på mackan är också ett bra sätt att få i sig mycket vitaminer samtidigt som man får variation på smörgåsarna. Äter man inte kött och inte orkar blanda ihop olika goda röror hela tiden, så kan det lätt bli lite enformigt med ost i olika tappningar. Kom gärna med tips om ni har några på smarta vegetariska smörgåspålägg.

Nu önskar jag er alla en fin kväll och en bra start på den nya veckan. För min del är det ganska fullt i kalendern, så vi får se hur mycket jag hinner uppdatera här.


5 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag försöker få i mig så mycket nyttigt som möjligt på mina mackor - men ibland måste jag välja den lätta vägen :P

Barnens Hjältar sa...

Oj oj, vad gott det ser ut :-)
Har inte hunnit med så mycket bloggande i helgen men får ta och läsa ikapp lite härinne. ha en fin start på veckan nu!

Emilia sa...

Pålägg: Avokadoskivor, solrosskott/groddar, inlagda soltorkade tomater (om man nu inte är allergisk mot vitlök som de är marinerade i som jag...), senap, bananklassikern, ägg...

Remsan sa...

Jag kan inte kommentera på din blogg från någon dator. Men från mobilen. Konstigt.
Bröden/bullarna ser grymt goda ut! Vilket festmellanmål!
Jag är tokig i alla ostsorter och likaså keso. Men även avokado och soltorkade tomater som Emilia nämner. Pesto, tapenade, hummus, finns några nötröror (kolla typ libanesisk/turkisk mat), det finns väl även gröna pastejer och sojakorvar.

tina sa...

Choklad- och äppelbröd, vad spännande! Själv faller jag ju som en fura för alla äppelrecept! :-D