söndag 11 september 2011

Linsbiffar

Den vegetariska månaden fortsätter och jag hoppas att jag inte tråkar ut er med mina recept. För min egen del känns det som att jag inte kan få nog av nya och spännande vegetariska recept. Så jag får väl bara hoppas att det finns några till av den sorten bland mina läsare. Jag har faktiskt några inlägg om huset på lut men som jag skrivit tidigare så är det en "matperiod" just nu.

För några dagar sedan hittade jag ett recept på linsbiffar som jag bara var tvungen att testa. Det finns förresten många fina vegetariska recept där jag hittade det. Vegetariskt.com heter sajten. Besök den gärna!

Här kommer receptet på hur jag gjorde. Jag gjorde nästan exakt som originalreceptet:


Linsbiffar
4-5 port
2 dl okokta röda linser
2 morötter
1 gul lök
1 dl solrosfrön
1-2 dl havregryn
100 g fetaost
6-8 st soltorkade tomater
1 tsk örtsalt
1 tsk chilipulver
2 tsk oregano

Koka linserna tills de är mjuka, det gör inget om de blir lite överkokta. Riv morötterna riktigt fint och finhacka löken, blanda med de kokta linserna, solrosfröna, smulad fetaost, soltorkade tomaterna i småbitar och kryddor. Blanda i havregryn så det blir en lagom kladdig konsistens. Forma till biffar och stek i olja eller smör. Jag provade att "panera" några av biffarna i solrosfrön. Det blev väldigt gott och såg snyggt ut men då jag kände mig tidspressad valde jag att inte göra så med alla.


Jag serverade mina biffar väldigt enkelt med spagetti och tomatsås. Receptet på tomatsåsen hittar du här. Betyget på biffarna blev högt. I alla fall av mig och gubben. Han tyckte de var godare än lingonbiffarna. Det tyckte inte jag men då tyckte jag att lingonbiffarna var fantastiskt goda. Som vanligt åt sonen men inte dottern.

I dag har vi varit på Ikea och tagit en fika medan barnen lekte på Småland. Smidigt när man bara vill ha en liten stund för sig själva och inte vill slita på barnvakterna... Dessutom älskar barnen att leka på Småland. Sen svängde vi förbi svärföräldrarna på hemvägen och fick med oss en hel massa lingon. Så nu står det en gryta med lingondricka på spisen. Mer om det en annan dag.

Hoppas nu ni alla får en riktigt fin vecka!

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Tycker det är riktigt roligt med alla dina vegetariska recept. Flera av dom, som detta, sparar vi för att prova. Även om man inte äter vegetariskt så passar t.ex dessa som ett tillbehör på tallriken, helt perfekt för oss som väljer bort potatisen och andra vita tillbehör.

Hoppas du också får en bra vecka.

Remsan sa...

Vi var också på ikea idag. Verkade som många passade på i det lite halvtaskiga vädret.
Roligt att testa helt nya recept och kanske få utmana sig själv lite i köket.

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Mums!
Det var länge sen vi var på Ikea, man får lite abstinens om man inte har varit där på ett tag.
Kram Anette