fredag 19 augusti 2011

Fredagsmys

Jag hörde en gång (eller snarare läste på facebook) någon som tipsade en kassörska som hade tråkigt på jobbet om en lek: "Tacobingo". Om jag minns rätt gick leken ut på att den kassörska som först kommer upp i tio taco-set ropar "Bingo!" och har då vunnit. Denna lek borde inte vara allt för svår att genomföra på en fredag. Som fritidspedagog (och som barnförälder) har jag förstått att det faktiskt fortfarande är tacos som gäller på fredagar...


Det går dock att ha ett riktigt taco-fredagsmys utan att köpa de där taco-seten i affären. På det viset blir det också billigare, godare och troligtvis nyttigare.

Taco sauce eller salsa kan du ganska enkelt göra själv. Gör en rejäl sats och frys in burkarna, så har du till fler gånger. Jag hittade ett recept hos Fias kastruller som jag tyckte verkade bra. Sen kunde jag inte låta bli att ändra lite i det. Här kommer min variant:


Taco sauce/ ananassalsa
(räcker till 3 burkar)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
En skvätt olja med neutral smak
4 tomater
2 tsk ättikssprit
1 tsk socker (kan uteslutas)
1-2 tsk chilipulver
1-2 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 tsk oregano
4 ananasringar, i bitar
1/2 -1 finhackad jalapeño (beroende på styrka på såsen) 

Skålla, skala och hacka tomaterna. Finhacka löken, pressa vitlöken och fräs i oljan utan att den får färg. Tillsätt tomaterna och resterande ingredienser. Låt sjuda en stund, gärna i 20-30 minuter. Häll upp på rena och torra burkar. Kyl i vattenbad och sedan en stund i frysen om du är lika spontan som jag och får idén att göra sås bara en stund innan den ska ätas. Annars går det bra att göra såsen dagen innan och ha i kylen över natten. Frys sedan in de burkar som inte går åt.

Gillar du inte ananas kan du byta ut den mot en hackad röd paprika i stället. Eller något annat du gillar. Eller bara utesluta den helt.


Denna gången använde vi älgfärs till tacosen. Det tycker jag är riktigt gott! Men det går givetvis bra med nöt, fläsk eller quornfärs med.

Den egna tacokryddan hittar du receptet till här.

De hembakade pitabröden hittar du receptet till här

Jag hittade förresten en jättebra film på hur man skållar tomater.



Ha nu en riktigt härlig fredag!

5 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Tacos är aldrig fel! :)

Emilia sa...

Taco deluxe ;)
Tårtorna ser jättegoda ut och vad fint det var med "icke"-tårtljusen!

Mårtenssons kök sa...

Den egna tacokryddan ska vi genast spana in, har provat ett recept tidigare men inte riktigt fått till det. Iofs inte så ofta som det käkas tacos i vårt kök, men när det väl blir så...

Förresten så är det inte oallmänbildat alls att undra över braspanna och vad det är:) Det är nog så att det är lite beroende på dialekten har vi förstått, vad man säger. Vi säger braspanna, andra långpanna. Det är helt enkelt den djupare av ugnsplåtarna som medföljer i ugnen.

Ha nu en fortsatt skön helg!

Helenas Hem -mamma till 5 i dec sa...

Hejhej.
Ja det är nog vanligt med Tacos fortfarande -även om vi kanske bara äter det 1 gång/månad max. Men gott är det. :)

Sv: tack! :) Den svarta tunikan som jag hade på mej är faktiskt INTE ett mamma-plagg, även om det ser ut som så tycker jag. Fick "ärva" den av syrran. Tror att hon köpte den på Cubus ifjol.

Ha en toppenlördag!
KRAM

Unknown sa...

Hej! Jag heter Joanna och är 23 år gammal när jag var 14 fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtat om livet med diagnosen så folk ska få mer förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och vad det innebär så besök gärna min blogg:)
kram