fredag 3 februari 2012

Potatis- och purjolökssoppa med nya kompisar

Förra helgen provade jag att kombinera en gammal klassiker med något som var nytt för mig. Förr åt vi ofta potatis- och purjolökssoppa med bacon till. Nu blev jag väldigt sugen på den rätten men ville av olika anledningar inte äta soppan med bacon längre.

Jag har någon gång hört talas om rökt tofu men kunde inte hitta det i affären, så det fick bli vanlig naturell tofu som ersatte baconet. Jag valde att smaksätta den med chili, ingefära, flytande honung och örtsalt men det finns säkert bättre förslag.

Dottern var med och skalade potatisen men ville hellre skala morot eftersom det är lite lättare. Då fick jag idén om att ha med morot i rätten också.


Potatis- och purjolökssoppa
med stekt tofu och morotstrassel
(4 port)
8-10 potatisar
1 purjolök
1 msk rapsolja
vatten
Örtsalt, vitpeppar
Ca 1 dl grädde eller mjölk eller 50/50

2 stora morötter
1 msk smör
150-200 g tufu, naturell eller marinerad
1 msk rapsolja

Skala potatisen och skär den i små bitar. Skölj purjolöken väl och skär också den i små bitar.
Fräs potatis och purjolök i oljan i en kastrull utan att det tar färg. Tillsätt vatten så det precis täcker. Låt koka under lock på svag värme till potatisen är mjuk, ca 15 minuter.
Skiva under tiden tofun i tunna strimlor. Har du naturell tofu, smaksätt med valfria kryddor och stek dem sedan ganska hårt i rapsolja.
Skiva även de skalade morötterna med potatisskalare eller osthyvel och stek strimlorna i smör tills de blir lite mjuka.
Ta kastrullen med soppan från värmen och kör med mixerstav till en slät soppa. Smaka av med örtsalt och nymalen vitpeppar. Rör i grädden och låt koka upp. Jag gillar när soppan är riktigt tjock men det går bra att späda med vatten eller mjölk om du vill ha den tunnare.
Häll soppan i djupa tallrikar och toppa med stekt tofu och morotstrasslet. Servera gärna med ett gott grovt bröd eller knäckebröd.


Resultatet blev klart godkänt av mig och gubben. Sonen gillade soppan med inte tofun. Dottern åt en sked soppa och ägnade sedan resten av måltiden till att slicka av smöret från knäckebrödet innan hon slutligen åt några små bett av det. Det enda jag ville ändra på, som jag redan ändrat på i receptet, är att strimla tofun i stället för att bara skiva den som jag gjorde.


Idag har jag bakat vaniljscones men mer om det en annan gång.

Nu önskar jag er en riktigt trevlig helg!

6 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Det där lät smarrigt som attan!!

PS. Gatumusikanten kan gött ha det... han hemsöker mig på nätterna!! ;D

Nästa gång blurrar jag honom med Efterlyst effekten!! AJJ pråmise!! Hihi

Aspiga Celine sa...

Jag gillar potatis och purjosoppa, men jag vill inte ha bacon eller andra konstigheter till. =)

Johanna sa...

jag har sällan mer än 1 fösnter öppet med 3 flikar uppe...de borde komma upp varje gång då...men fick tips om rensa bland plugin man får ofta mkt sånt där som inte behövs....så rensa där :) så får se om det hjälper :)

Tror absolut du kan lära dig åka skidor...kunde jag så kan du =)

Barnens Hjältar sa...

Oj oj vilken fest! Har du fått vinsten? Annars mejlar jag honom igen för då måste han glömt av det.

Anna tassar in.. sa...

Det är rent av magiskt vad gott det kan bli med så enkla ingredienser..potatis o lök är kärlek..

Så härligt att dottern är med i köket..tänk sådant har man verkligen nytta av som vuxen sedan. Att kunna laga mat är en gåva att dela med sig av.

Morotstrassel..jag gillar det ordet..

Jag är väldigt förtjust i språket och synar o lägger märke till det mesta..du skriver med ett flow som tilltalar..

Remsan sa...

Tofu har jag svårt för, men jag kan å andra sidan inte skryta med att jag ätit det en massa gånger. Soppa är den rätt som min familj brukar vara mest skeptiskt inställd till. Varför vet jag inte. Kanske för att maten blandas på/i tallriken.