tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag


Alla hjärtans-chokladbollar
100 g smör
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
1 tsk snabbkaffepulver
3 dl havregryn
Kokos, pärlsocker eller strössel att rulla bollarna i

Rör socker, vaniljsocker och smör pösigt. Blanda i kakao och snabbkaffepulver. Tillsätt havregryn och rör om med händerna eller gaffel tills allt är väl blandat. Platta ut lite i taget av smeten i ett ungefär 1 cm tjockt lager, på ett bakbord eller skärbräda. Forma hjärtan med en pepparkaksform eller något annat hjärtformat. Använd en stekspade eller osthyvel att få loss den hjärtformade biten och vänd den i kokos, pärlsocker eller strössel. Vill du ha rosa pärlsocker går det bra att färga med karamellfärg.



När jag gör chokladbollar brukar jag alltid göra några chilibollar. Då rullar jag små bollar och vänder dem i kakao och chili (från Santa Maria). Mycket gott som vuxenfredagsmys.


Receptet jag delade med mig av ovan kommer från en gammal Sju sorters kakor. Jag har bara ändrat lite. Det står att smeten ska räcka till 20 chokladbollar. Jag provade att göra hela smeten till en stor boll. Den blev inte så mycket större än en chokladboll man kan få på caféer nu för tiden. Kanske dubbelt så stor eller knappt dubbelt så stor. Tänk att när vi äter en chokladboll på café är det egentligen 10 st chokladbollar i den...


Detta årets alla hjärtans dag firade vi igår. Jag är nämligen inte hemma idag. I alla fall inte mellan halv åtta på morgonen och halv nio på kvällen. Jag hade tänkt laga någon lyxig mat men barnen och jag var i stan och kom hem senare än beräknat så det fick bli något snabbt.


Smördegshjärtan med sesamfrö
Några plattor fryst smördeg
Lite vetemjöl
Ett uppvispat ägg
Sesamfrö

Mjöla smördegsplattorna lite, lägg dem omlott och kavla ihop dem. Vik eventuellt ihop och kavla ut igen. Ta ut hjärtan med pepparkaksform, lägg på bakplåtspappersklädd plåt, pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 225 grader varm ugn tills de får fin färg.

Barnen fick hjärtmackor med hjärtpaprika.


Till sist vill jag önska er alla en fin alla hjärtans dag. Oavsett om du har en partner eller inte, så har du kanske någon som du bryr dig lite extra mycket om. Eller kanske finns det någon i din närhet som behöver bli lite extra ompysslad. Allt det här jippot som handeln står för runt alla hjärtans dag har jag inte så mycket för. Men att få en anledning att visa att vi tycker om de som finns i vår närhet tycker jag inte är fel. Vi borde bara göra det lite oftare...

2 kommentarer:

Emilia sa...

Fina hjärtan av alla de slag! Vi åt rostbröd med kakmåttstryck till frukost och hjärtvåfflor till kvällsmat! Glad Alla Hjärtans Dag Älskade Syster!

madelein - mamma till sex sa...

Åh vad mycket roliga tips. Du borde göra en kokbok faktiskt. Jag skulle lätt köpa den!