söndag 25 november 2012

Kokboksutmaningen - Vintermums

Jag passade på att laga lite vintermums när några brudar här ute på landet skulle träffas och chilla lite. Vi skulle göra det enkelt men eftersom jag är den självutnämnda matnörden i sällskapet tog jag på mig att fixa den här maten. Så fick jag mitt bidrag till kokboksutmaningen på köpet.


Kokboken kan vara en av de första egna kokböckerna jag köpte. Det var på bokrean på Åhléns tror jag. Den heter Den stora vegetariska kokboken och är utgiven av Läsförlaget. Jag har använt den ganska mycket genom åren. Recepten är utförligt beskrivna och det finns många fina bilder att se på. Det finns även tips på variationer av recepten och fakta om olika råvaror.


För detta speciella tillfälle valde jag två recept från boken. Det första innehåller potatis och äpple, två råvaror som är lätta att få tag i på vintern. Så här tolkade jag receptet:


Potatisgratäng med äpple
(ca 6 portioner)
750 g potatis
5 äpplen, t.ex. Ingrid Marie
1 stor gul lök
75 g riven ost, t.ex. Emmental från Valio
3 dl matlagningsgrädde
1 krm riven muskotnöt
Salt, nymalen svartpeppar
Smör eller olja till formen

Sätt ugnen på 175 grader. Pensla en stor ugnsfast form med olja eller smör. Skala potatisarna och skiva dem mycket tunt. Skala äpplena, kärna ur dem och skiva även dem i något tjockare skivor än potatisen. Skala löken och skiva i mycket tunna ringar.
Varva potatis, äpple och lök i den smorda formen. Salta och ta några tag med pepparkvarnen mellan varven. Avsluta med ett lager potatis. Blanda grädde med muskotnöt och häll i formen. Strö över riven ost. Gratinera i 45 minuter till en timme eller tills ytan fått fin färg. Känn med provsticka så att potatisen verkligen är färdig. Låt gratängen vila 5 minuter före servering.

Potatisgratängen blev väldigt god och mycket uppskattad. Det enda jag hade att anmärka på var att jag tog ut den för tidigt ur ugnen, så potatisen fortfarande var lite hård.

Andra receptet jag valde från kokboken var en bönsallad. Jag gör ofta bönsallad men den här hade en lite annan kryddning på marinaden som jag gärna ville prova. Eftersom jag hade vinter i åtanke när jag gjorde den ersatte jag färsk koriander mot frusen persilja.


Sydvästlig bönsallad
(ca 10 portioner)
Ca 2 liter bönor och majs, t.ex:
  • ca 400 g cannelinibönor
  • ca 250 g svarta bönor
  • ca 500 g borlottibönor
  • ca 300 g majskorn
1-2 msk finhackad frusen persilja
1 röd paprika
2 bananshalottenlökar
1 vitlöksklyfta, pressad
1/2 tsk malen spiskummin
1/2 tsk senap
2 msk vitvinsvinäger
1/2 dl olivolja
salt och peppar

Skölj bönorna och majskornen väl och låt rinna av. Hacka lök och paprika och lägg i en skål, tillsätt majs, bönor och persilja och blanda väl. Blanda vitlök, spiskummin, senap och vnäger i en liten tillbringare och vispa ner oljan, lite i taget. Salta och peppra lite. Häll dressingen över bönblandningen och blanda försiktigt.

I receptet föreslås det att man ska koka bönorna själv. Använd då 5 dl torkade bönor (t.ex. 2,5 dl svarta bönor och 2,5 dl vita cannelinibönor). Blötlägg bönorna var för sig över natten. Låt dem rinna av, lägg dem i varsin kastrull och häll på vatten så det täcker. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda i 45 minuter eller tills bönorna är mjuka. Häll av vattnet, skölj bönorna och låt dem svalna.

Detta hade jag inte tid med, därför valde jag att använda konserverade bönor. Annars är det väldigt gott att koka bönor själv. Det går också att smaksätta lite efter behag, till exempel med lagerblad eller vitlök. Jag brukar koka ganska mycket åt gången och först frysa in i plastpåsar och sedan hälla över i burkar, så går det att ta upp önskad mängd när det är dags att laga mat.

Bönsalladen blev också väldigt uppskattad. Jag gillade verkligen smaken av spiskummin i marinaden. Det som blev över sparade jag till dagen efter och hällde i en ugnsfast form tillsammans med en burk Apetina och lite extra olja.


Sedan fick den stå och gratineras under tiden vedugnen värmdes upp inför pizzavärmning. När vi köper hem pizza är den inte direkt varm när vi kommer hem. Därför värmer vi den i vedugnen.


Pizza värmd i vedugnen smakar som om den kom direkt ifrån pizzaugnen. Den här speciella gången fick vi även en gratinerad bönsallad till pizzan.

Till er som undrar hur tjejkvällen blev ger jag en kort sammanfattning: Promenad, glögg, bastu, morötter, gurka och dipp, potatisgratäng och några olika sallader, smågodis och gräddglass, samt god dryck, skön musik (oftast i alla fall) avslappnad stämning och mycket trevliga både nya och gamla vänner och bekanta. Vi hade en riktigt bra kväll som tyvärr avslutades med spänningshuvudvärk på gränsen till migrän för mig. Men det var väl ett bra betyg på kvällen - att jag slappnade av så mycket att huvudvärken slog till.

Men nu laddar vi inför en ny vecka. Ha det gott!

5 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Chilla med brudarna..en bönsallad med ljuvlig äppelförsedd gratäng..himmelskt..jag vill oxå var en av brudarna :)

Näääe Anna nu får du skärpa dig .. jo men jag tycker ju det verkar så mysigt..och gott. :D

Unknown sa...

Denna kokboken har jag också. Testa deras chili-polentakaka. Supergod med sweat chilisås.

Unknown sa...

Sweet chilisås mena jag så klart! Haha

Freja sa...

Alla tre rätterna låter supersmaskiga!

Ansibecki sa...

Sv Jana: Ja det måste jag prova! Haha, ja sweat chilisås vet jag inte om det låter så gott ;)