fredag 9 mars 2012

Plugg, schlagermetal och träningsvärk

Någon kanske har noterat att jag inte uppdaterar bloggen riktigt lika ofta som förr. Jag har inte heller kommenterat lika frekvent i de bloggar jag följer. Anledningen är att jag börjat plugga. Jag läser 15 poäng musik på högskolan i Jönköping, med förhoppningen om att bli behörig att undervisa i musik i årskurserna 1-3. Kursen jag går heter "Gitarr, sång och dans 1-3" och det är jätteroligt. Nu är det ett tag sedan jag pluggade så jag hade nästan glömt hur kul det är.

Jag jobbar lika mycket som tidigare (80%) men har bytt de barnlediga fredagarna till studieledigt. Det innebär att jag kan lämna barnen på förskolan en stund för att få lite lugn och ro att plugga. I dag har jag exempelvis satt ihop en dans till "Mystery" med Dead by April. Läxan var att göra en dans till en schlagerlåt som vi ska kunna dansa med våra elever. Jag som inte gillar schlager särskilt mycket var väldigt glad att just Dead by April ställde upp i melodifestivalen i år. Även om det är en ganska soft variant av metal så gillar jag låten. Den innehåller många av de olika delarna som jag uppskattar med lite tyngre musik.



Om dansen jag gjorde blir godkänd återstår att se men jag har i alla fall fått ett rejält träningspass idag. Jag kanske ska tillägga att jag fick lite hjälp med början av dansen av en trea som jag har musik med. Vi tog en lektion till att spåna lite på danssteg och vi hade väldigt roligt tillsammans. Hela klassen var med och kom med förslag. Sedan dansade vi det vi hade hunnit kommit på för deras klasslärare när hon kom tillbaks. Det är perfekt att plugga och jobba samtidigt. Då kan man omsätta alla tips och idéer i praktiken direkt och se vad som funkar bra och mindre bra.

Trots att det har blivit lite mer kvällsaktiviteter för mig i och med pluggandet så hoppas jag kunna uppdatera i alla fall ett par gånger i veckan och besöka era bloggar ändå. Jag är så glad för alla trogna läsare som återkommer trots att det kanske dröjer några dagar mellan inläggen. Era besök och era kommentarer betyder mycket!

Förresten så är jag lite lycklig idag. Jag upptäckte när jag dansade att jag hade träningsvärk på baksidan av låren. Det är en övning på torsdagsgympan jag går på som ska träna de musklerna men jag har aldrig fått till det. Man ska gå fram ett steg med ena benet, hålla upp det andra och luta sig fram. Sedan går vi bak ett steg och gör ungefär likadant. Vi gör detta i en hel låt så det har känts lite mesigt när jag inte har märkt något i musklerna. Men igår provade jag att hålla armarna rakt ut och ihop framför bröstet. Det gjorde nog att jag hittade rätt balans för idag känns det. Yippi! Kul att man kan glädjas över de små sakerna i livet!

Nu hoppas jag att ni får en riktigt trevlig helg!

3 kommentarer:

madelein - mamma till sex sa...

Det kanske står någonstans men är det en vidareutbildning eller påbyggnad eller vad är det du pluggar? Ha en finfin fredag!

madelein - mamma till sex sa...

Man behöver inte kvalificera sig alls, bara att anmäla sig :-)
Titta på bloggfamiljens hemsida!

Anna tassar in.. sa...

Aha..ja men jag tyckte väl att du liksom svävade lite över golvet..:) jag skojar lite..så roligt och sång o musik är ju bara livet..tänk då kan du träna på dina barn hemma..bara det är ju ett sant nöje..

Att få gå vidare o hitta nya inriktningar är ju härligt. Lycka till..bra jobbat.