måndag 4 juli 2011

Grillrester. Igen.

Jag är ju som bekant inte så mycket för att slänga mat. Åtminstone inte om den fortfarande är ätbar. Samtidigt tycker jag det är ganska tråkigt att äta samma maträtt flera dagar i rad. Därför brukar jag försöka vara lite kreativ när jag ska ta tillvara på maten. I bland blir det succé, ibland blir det mindre bra. Men den som inte vågar prova nya saker lär sig inte hellre något nytt.

I går upptäckte jag att vi hade massor av korvbröd över från fredagens grillning. De hade varit frysta en gång så jag ville inte lägga in dem i frysen igen. Lite kyckling från grillspetten fanns det också kvar och några korvar. Resultatet nådde kanske inte ända upp till succé men jag tyckte de med kyckling blev jättegoda och sonen gillade dem utan kött.


Varma korvbrödsmackor med grillrester
Överblivna korvbröd
Ketchup eller tomatpuré
Pizzakrydda och/ eller färsk basilika och oregano
Grillrester t.ex. kyckling skuren i bitar eller korvar delade på mitten och sedan på tvären
Riven ost
Färsk basilika och oregano

Öppna korvbröden och bred ketchup eller tomatpuré på dem. Strö över pizzakrydda och riven ost. Lägg valda grillrester ovanpå och vik ihop. Gratinera i 225oC ugn i ca 10 minuter eller tills allt blivit genomvarmt. Servera med färsk basilika och oregano och gärna någon överbliven röra.


Nu ska vi snart åka till Falkenberg.

Hoppas ni alla får en fin vecka!

4 kommentarer:

tina sa...

Uppfinningsrikt, en eloge för det!
:-)

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Du är lite av Kajsa Varg, man tager det man haver.
Det såg jättegott ut!
Jag slänger sällan mat, men jag har nog inte riktigt din fantasi och kreativitet när det gäller mat.
Kram Anette

Emilia sa...

Den där kreativiteten behövs verkligen hemma hos hos, visserligen har vi fortfarande grillat 0 gånger men det har ju blivit ett och annat av annan mat över ;)
Ha det mysigt i Fbg!

Helenas Hem -mamma till 5 i dec sa...

Sv: Ja man borde ju helt strunta i godis och sånt. Men det är ju så jäkla gott. :)

SMART och gott!!!
Hoppas att ni får det skoj.
KRAM