fredag 5 april 2013

Rödbetor i 1-2-3-lag

Hur enkelt som helst och mycket gott. Ändå har jag inte gjort det förrän för bara några dagar sedan. Rödbetorna köpte jag för länge sen. I alla fall känns det så. Tur att de håller sig länge i kylen.


Kokta rödbetor i 1-2-3-lag
4-6 st rödbetor
2 dl ättikssprit (12%)
4 dl socker
6-8 dl vatten

Skala rödbetorna och skiva dem. Blanda ihop ingredienserna till lagen i en kastrull och koka upp rödbetorna i den. Låt sjuda tills rödbetorna är lagom mjuka. Låt dem svalna i lagen. Servera dem varma om du vill och förvara sedan fortfarande i lagen en burk i kylen.


Jag använde en räfflad kniv (heter det så?) som jag fick av mina föräldrar i julklapp, så skivorna såg riktigt lyxiga ut. Dessutom tror jag att barnen åt dem utan att tveka eftersom de liknade inlagda rödbetor man köper på burk. Annars kan de vara ganska skeptiska mot sådant jag gjort själv som man också kan köpa.

Jag är förresten ledig idag. Tänk när jag alltid var ledig på fredagar... Det är såååååå skönt!

Ha en trevlig helg alla!

7 kommentarer:

Freja sa...

Oj, så duktig du är! Jag frostade av frysen i påskhelgen och insåg hur mycket rabarber jag fryst in. Får nog börja använda mig av dem nu innan det kommer nya...

Anna Filipendula Rudbeckia sa...

Snyggt jobbat. Ser verkligen helt perfekt ut. Jag älskar rödbetor..du vet på hösten ..nyskördade och ugnsbakade med skirat smör till..
Vi var på Öland mycket förr..köpte alltid grönsaker på Borgholms torg..käkade mycket vegetariskt om somrarna. Jag o min väninna som oxå är väldigt road av mat hade mycket för oss då på den gamla goda tiden. Vi gjorde saft o sylt..vi köpte pinfärsk fisk och annat godis a la Öland.

Emilia sa...

Så gott det verkar vara!

Hönan Anna sa...

Känner igen det där, mina barn är precis likadana... Det mesta går att smuggla med men är värre när man gör egna köttbullar, de blir liksom aldrig som köpta!
Gött med ledig fredag!

leowa sa...

Det var väl dom goda rödbetorna vi fick smaka i påskas - och mycket gott smakade det!

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Kul med en räfflad kniv, då blir ju rödbetorna extra fina.
Ha en bra början på veckan!
Kram Anette

Eleonore- Kokboksutmaningen sa...

Gott att göra sina egna inlagda rödbetor, är ju så mycket godare än de på burk. Vi ska faktiskt äta pyttipanna med rödbetor i veckan som jag sa koka själv. Kanske ska lägga in de också! Tack för receptet :D