måndag 3 september 2012

Piratpojkens barnkalas

När det gällde tårtan ville sonen ha en favorit i repris. Tårtan från släktkalaset var så uppskattad att han ville bjuda på den igen. Den här gången köpte jag blå karamellfärg och djungelströssel så att tårtan skulle se ut som ett hav med en ö i mitten.


Sedan när jag ändå var igång att göra spindelnät i choklad till dotterns pannkakstårta, så gjorde jag en dödskalle till sonens.


Denna gången lät jag bara glasyren rinna ner lite över kanten på tårtan, för att få lite vattenkänsla. Bären som är spetsade med sablar är björnbär. Tyvärr blev nästan alla våra egna björnbär uppätna av något djur, så de här är köpta. Recept på tårtan hittar du här: Piratpojkens rabarbertårta.

När det gällde underhållning gjorde vi också en favorit i repris. Fast från förra årets barnkalas.

Lagom tills tårtan var uppäten försvann gubben spårlöst. Senare visade det sig att han hade låst in sig på toaletten och vägrade öppna dörren. Barnen fick gå ut och leka så länge. De flesta lekte piratlekar men en del stannade till och blåste lite såpbubblor mellan varven.

Såpbubbelblandningen hade jag rört ihop på morgonen. Jag hade tänkt köpa färdig egentligen men minnet var inte med mig i affären den gången heller. Receptet hittade jag på klokagubben.se.


Såpbubblor
(ger 1 liter)
6 dl vatten
3 dl diskmedel (Yes)
1 dl vit sirap

Rör ihop allt försiktigt så det inte bubblar. Låt gärna stå några dagar. Min blandning stod i några timmar och det räckte. Kanske blir det ännu bättre efter några dagar.


Riktigt fina och stora bubblor gick det att göra men det var svårt att fånga dem på bild.


Sedan dök det upp ett nytt ansikte i vår trädgård. (Så inlåsningen på toaletten var alltså på grund av rakningen. Visst blev han snygg?) Barnen som hade anat i förväg vad som skulle hända, gav honom inte någon lätt match.



Mycket spring och mycket fäktning blev det men den stulna skattkartan kom till slut i rätta händer och barnen kunde leta reda på sina godispåsar.

Trots att jag var helt slut när den här dagen var över så kände jag mig riktigt nöjd. Barnen var så nöjda med sina kalas och för alla kompisar som kom och firade med dem. Dottern somnade så fort hon lade ner huvudet på kudden och sonen somnade med en av sina presenter - en piratrevolver - i handen. Båda barnen med ett leende på läpparna.

7 kommentarer:

Teresa sa...

Låter som en finfin dag! Kram

Anna tassar in.. sa...

Men alltså ni är ju bara för härliga..jag smälter..tårtan är ju som en dröm för alla som älskar pirater..och det gör man ju..gubben är makalöst tjusig värsta Johnny Depp..urcool..jag känner att ni tillhör den där sortens föräldrar som alla barn vill ha.

Freja sa...

Ohh, jag vill komma på dina barnkalas! Här har vi oxå haft piratkalas för dottern och några monsterkalas för sonen. Kul med tema och kul även för oss vuxna att få klä ut oss och leka!

Ann-Mari sa...

Härligt kalas! Vad snygg tårta du hade gjort och kul tema. Även om det är roligt att ordna barnkalas är det nog skönt att de bara fyller enång om året :)))

Maria i Falkenberg sa...

Vilket jobb ni har lagt ner! Lyckostbarn!

madelein - sexbarnsmamma sa...

Ja till slut kom en. Innan dess fick jag aera jourhavande medmänniska då en bekant inte orkar leva längre av olika anledningar. Lite tur i oturen att det inte kom en hel uppsjö då.
Fina bilder :-)

Emilia sa...

Underbar tårta och vilket härligt kalas han fick!