tisdag 18 september 2012

Höstmys med müsli-äppelpaj

Den första godsaken jag tillagade med våra egna äpplen blev en paj. Receptet kommer ifrån Var rädd om maten-boken, utgiven av Lantmännen.


Knäckig äppelpaj med müsli
(8-12 portioner)
6 äpplen
150 g smör
3 dl müsli
1 1/2 dl vetemjöl
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret på låg värme. Skala, kärna ur och skiva äpplena under tiden. Smörj en ugnsfast form med lite av det smälta smöret och lägg äppelskivorna i formen.
Rör ned müsli, mjöl, socker och sirap i smöret. Blanda ordentligt och smula ned smeten över äppelskivorna. Grädda i ca 30 minuter eller tills pajen fått fin färg.
Servera med vaniljsås, vaniljvisp, vaniljyoghurt, kesella vanilj eller vaniljglass. Ni fattar grejen va? Ett säkert kort är att välja något som innehåller vanilj.


Jag använde äpplen av sorten astrakan och de var helt mosiga när pajen var färdig. Men oj vad gott det var! Müslin jag använde innehöll lite torkade bär och russin. Jag plockade ut de russin jag såg innan jag blandade i den i smeten. Men när pajen var färdig tyckte jag faktiskt inte alls att det störde att det hade slunkit med lite russin och andra torkade bär.

Receptet ska enligt boken räcka till tolv bitar men jag är tveksam om det verkligen skulle räcka till tolv personer. Jag använde två pajformar modell mindre och är vi åt av pajen uppskattar jag att det skulle räckt till ungefär åtta personer.

Har du ingen müsli hemma fungerar det att ersätta den med havregryn. Vill du ha en lite mer spännande smak så tillsätt lite olika frön och annat gott, som exempelvis pumpafrön, linfrön, solrosfrön, sesamfrön, kokosflingor, hackade cashewnötter... Prova dig fram till den perfekta kombinationen. Jag hade bara två deciliter müsli hemma så jag drygade ut min med havregryn, kokosflingor och krossat linfrö.

Det godaste resultatet får du troligtvis om du först gör din egen müsli och använder den i pajen!

5 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Äppepajslukt ska det vara på hösten. Astrakan påminner mig om Karl-Oskar och Kristina i Utvandrarna.

Freja sa...

Älskar äppelpaj nästan lika mycket som rabarberpaj och jag brukar dessutom byta ut äpplen mot rabarber i recept och det funkar oftast. Jag tar tacksamt emot receptet!

Anna tassar in.. sa...

Astrakan...himmel jag njuter av bara namnet..så härligt att göra en paj på detta vis..det låter förödande gott :) ingen kan motstå...jag bakade en äppelkaka a la Alice.. I all enkelhet.. Så kul det är med bloggar..man får så mycket inspiration.

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Åh, det där ser ut att vara just den typ av höstmys jag skulle behöva i kväll! :)

Sv: Man förlorar konditionen snabbare än man tror - jag hoppas bara att jag kan låta bilen förbli parkerad och i stället använda cykeln! :P

Remsan sa...

Det blir så gott med müsli i smuldegen. Jag har använt min pepparkaksmüsli (granola) ett par gånger, så ger pepparkakskryddorna en god smak. Tröttnar aldrig på smulpaj.