tisdag 25 september 2012

Krämig äppelpaj


Jag tror aldrig jag gjort en paj med lock någon gång. Inte vad jag kan minnas i alla fall. Det är bara i tecknade serier och liknande sådana där pajer förekommer frekvent. Därför blev jag lite sugen när jag såg det här receptet. Även dottern tyckte att den såg god ut på bilden och ville gärna att jag skulle göra just den. Receptet kommer ifrån Skånemejerier.


Krämig äppelpaj på farmor ankas vis
2 pkt färdig pajdeg eller smördeg
2 ägg
3/4 dl strösocker
1 dl Matlagningsgrädde
2 dl Mjölk
drygt 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 äpplen, t.ex. Alice
1/2 tsk kanel
1 1/2 dl russin
70 g hackad mandel

Vispa ägg och socker. Blanda grädde och mjölk och vispa ner mjölet i blandningen. Vispa ihop alltsammans och koka upp under ständig vispning tills det fått ett rejält uppkok. Tillsätt vaniljsockret och låt svalna.
Skala och skär äpplena i klyftor och krydda med kanel. Vänd ihop krämen med äpplen, russin och mandel.
Fodra en form med degen och nagga den med en gaffel. Grädda i ugn, 200° ca 10-15 minuter. Fyll med äppelkrämen. Täck med deglock som jackats med en knivspets i parallella rader så att det bildas ett tunt rutnät i degen då man sträcker den lite. Nyp fast deglocket längs kanterna. Pensla med vispat ägg och grädda pajen 45-50 minuter i ugn, 175°, till gyllene färg.
Servera pajen fortfarande ljummen med kall vaniljsås eller glass till.


Jag uteslöt russin och mandel på barnens begäran. Sedan åt de inte av pajen ändå. Den var tydligen för kladdig. Jag däremot, som gillar kladd, åt min egen och båda barnens bitar. Sedan orkade jag inte äta något mer den dagen. Det som blev över tog jag med till jobbet. Där åt de också med god aptit.


Så värst snygg blev den kanske inte men smaken var det inget fel på.

3 kommentarer:

Freja sa...

Den låter verkligen smaskig och jag skulle nog gilla den med russin och mandel oxå!

Emilia sa...

Låter gott - gillar också "kladd" ;)

Anna tassar in.. sa...

Jag blir ju bara så sugen på allt när jag knallar runt hos dig..mums..