onsdag 26 september 2012

Ett nytt tillbehör till granskottssirapen

När jag satt i godan ro i fikarummet på lunchrasten igår fastnade blicken på ett kopierat papper som låg på bordet. Rubriken var Hälsonytt eller något i den stilen. Ett slags informationsblad om hälsa för oss som jobbar i kommunen. Där stod att läsa att musik kan minska stress om man gillar musiken som spelas. Inte så nytt kanske men det tål att tänkas på. Klassisk musik har alltså inte ensamrätt på att vara lugnande och avstressande.

Men det var inte det jag tänkte komma till med den här inledningen. I slutet av informationsbladet fanns nämligen ett recept som jag blev sugen på att testa. Tror ni att jag testade det? Precis. Samma eftermiddag, trots den knappa tiden innan föräldramötet på sonens skola. Om de blev bra? Jodå. Sonen gillade dem inte, dottern älskade dem. Jag tyckte de var oväntat goda. Lite grövre än vanliga plättar och smaken av banan, kardemumma och kanel gjorde dem lite intressantare än vanliga plättar. Speciellt med några droppar granskottssirap på.


Havreplättar med banan
4 dl havregryn (ev. glutenfritt)
2 tsk bakpulver
1 krm malen kanel
1 krm malen kardemumma
1/2 tsk salt
3 bananer (ekologiska såklart!)
3 ägg
3 msk olja
2 msk flytande honung
Olja eller smör till stekning

Frukt, bär, sylt, strösocker eller sirap till servering

Mixa havregrynen till ett mjöl. Tillsätt bakpulver, kanel, kardemumma och salt.
Mosa bananerna och blanda med ägg, olja och honung.
Tillsätt mjölbandningen och rör ihop. Låt stå i ungefär 10 minuter.
Klicka ut smeten med en matsked i stekpannan och stek plättarna på medelvärme, någon minut på varje sida.


Gör du dessa plättar med ren havre och steker dem i olja så blir de både gluten- och laktosfria. Tänk på att inte steka dem vid för hög värme, de blev lätt brända då märkte jag. Mina plättar avnjöt jag ståendes vid spisen, med frysta blåbär, äppelbitar och granskottssirap. De som blev över sparade vi i kylen och värmde i mikron till kvällsmat idag.

Ett annat tips såhär i äppeltider är att göra äppelplättar. Mycket goda de också och väldigt uppskattade av mina barn.

6 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Det låter sött men gott!

Anna tassar in.. sa...

Så läckert det ser ut..och frysta blåbär är perfekt..granskottssirap..jag tycker om det ordet..jag är väldigt förtjust i sammansatta ord :) galet men så är det..vilken vacker tallrik dessutom..det är väldigt fint att kunna erbjuda allergiker lite annorlunda käk.

Freja sa...

Det där med musiken kan jag hålla med om. Jag blir mycket mer harmonisk av gladpunk och hårdrock, medan klassisk musik och jazz stressar mig... Snor plättarna, de låter mumsiga!

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ja, musik har verkligen en bra effekt - oavsett om det är klassisk musik eller Def Leppard! :P

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Det såg gott och spännande ut och
nyttigare än vanliga pannkakor.
Ha en fin Lördag!
Kram Anette

madelein - sexbarnsmamma sa...

Åh jag brukar göra bananplättar men utan havre. Finns recept någonstans i bloggen :-)

Tack för dina snälla ord! Du är verkligen inspirerande och jag hade verkligen önskat att fler fröknar vore so du!