söndag 8 januari 2012

Frukostmackor

Ungefär vid sjutiden (och ibland ännu tidigare) på morgonen när det är helg är Bolibompa något som jag uppskattar väldigt mycket. Det ger mig nämligen möjligheten att slumra en stund till och inte behöva gå upp och fixa frukost på stört. Även de dagar då det inte är min tur att ha sovmorgon! Det går ganska bra att sova i tv-soffan och barnen behöver bara ha en vaken förälder jämte sig om det är något läskigt. Och de filmerna som kan va lite läskiga brukar inte börja förrän vid niotiden ungefär.

Men det finns fler saker som är bra med Bolibompa. Tipset på att steka gröt fick vi därifrån. Vi gjorde godis-sushi på sonens barnkalas efter att han sett det på Bolibompa. Det senaste vi provat här hemma är mack-figurer. Ligger det en sådan här på sonens plats när han motvilligt lämnar tv-soffan på morgonen, sätter han sig mer än gärna och äter.


Den första mackan är gjord med hembakade rågsiktskakor. Läpparna är prickig korv, tänderna kikärtor. mustaschen är dill, näsan en gurkbit och ögonen äpple som jag tagit ut med en urkärnare.


Den andra mackan är på köpebröd med julskinka som läppar, cannellinibönor som tänder, persilja som mustasch och ögonbryn, en miniost som näsa och clementinklyftor som ögon.

Som ni förstår kan man variera de här mackorna i oändlighet. Så länge de ser ut som gubbar, eller gummor för den delen, så äts de upp med ett leende. I alla fall av sonen. Dottern föredrar gröt.

Nu hörde jag av sonen att man visst kunde göra banansnögubbar med. Får väl ta och undersöka den saken till eftermiddagsfikat.

Uppdatering: Nu har jag hittat banansnögubbarna. Vi gjorde dem till mellanmål. Gott, roligt och i alla fall ganska nyttigt.


Hoppas ni haft en trevlig helg och får en fin vecka.
En dag till är det lov på fritids, sedan börjar allvaret igen...

8 kommentarer:

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Tack för din kommentar!
Vilka härliga mackor, de skulle smaka fint nu.
Kram Anette

Lina sa...

Mumsigt!
Kram //Lina

Aspiga Celine Naminah sa...

Banansnögubbar???

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag visste inte ens att bolibompa sändes fortfarande :P

Läckra mackor! :)

Sv: Ja, man undrar ibland hur folk tänker. Idag var det ljust när vi var ute, och jag hade ändå reflexjackan på mig.

Jag går alltid så långt ut på kanten som man kan, men idag fick jag ta ett extra steg för att inte hundarna skulle vara för nära bilen.

Barnens Hjältar sa...

Verkar som de flesta skolor har studiedag på måndag. Jag tycker det skall bli skönt med rutiner igen

Lemoni sa...

Haha fina mackor ^^
Btw fin blogg!
Bloglovin'byte?
Ha en awesome dag!

Barnens Hjältar sa...

Haha, ja jag vet inte vad det är. Jag får alltid "renoveringsryck" :P
Jag är sällan bakis iofs men men :-)

Yohanna i Las Palmas sa...

Vilka inspirerande mackor. Tur att Bollibompa finns ;)

Bägge dina kommentarer hos mig kom med så nu vet jag att du också är med i beach 2012. Kalas! På fredag kör vi en liten utvärdering av veckan.

Hälsningar
Yohanna
PS Veckans real life handlar om julgransplundringar:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/real-life-julgransplundring.html DS