tisdag 14 juni 2011

Födelsedagsgrillning

När jag inventerade kameran efter foton från grillningen i lördags hittade jag bara usla kort. Men jag har ju lovat att skriva om det så de får duga. Först ett foto på den hungrigaste gästen.


Jag hade ingen aning om hur många som hade tänkt stanna eller om ens någon skulle göra det så därför hade jag inte förberett så mycket. Det blev mest gamla beprövade grillsaker och tillbehör. En av de få nya sakerna som testades var grillad halloumi. Nytt för mig alltså. Mycket, mycket gott, så det var verkligen inte sista gången den osten grillades i min trädgård.


Fram på bänken kom:
Marinerad fläskkarré
Grillad haloumi
Grillade majskolvar i bitar
Vaggeryds wienergrill
Grovt korvbröd
Blandad sallad med färsk vitkål som bas
Varm potatissallad

Den varma potatissalladen var ett välkommet tips från en av gästerna. Jag hade tänkt köpa potatissallad men upptäckte försent att jag glömt det. Vi hittade bara några stackars gamla potatisar längst ner i kylen men oj vad goda de blev efter lite pimpning.

Enkel varm potatissallad
Ett gäng potatisar
En skvätt olja t.ex. solrosolja
Hackade färska örtkryddor t.ex. gräslök, dill och persilja
Pressad vitlök

Koka potatisen. Blanda oljan med örtkryddor och vitlök. Slå oljan över den nykokta potatisen och blanda runt försiktigt. Jag skulle kunna tänka mig att lägga till ännu fler olika örtkryddor och lite purjolök nästa gång jag gör den.


Den ser kanske inte så god ut på bilden. Potatisarna kokte eventuellt lite för länge. Men smaken var det absolut inget fel på.

Kvar i frysen glömdes ost- och örtbrödet jag bakat. Och kvar i burken på bänken det hembakade knäckebrödet. Det fanns även chips i skåpet som skulle ställts fram… Men, men. Man kan inte komma ihåg allt. Antingen hade jag väldigt artiga gäster eller så var det faktiskt så att alla blev nöjda. Det mesta av maten tog slut, så jag hoppas verkligen att ingen behövde gå hungrig. Syrensaften gick det förresten åt en hel flaska av med. Jag antar att det var fler som hittade en ny favorit bland safter den dagen...

Nu ska jag snart inventera skafferi och kyl efter något att tugga på till House.

Hoppas ni får en fin kväll!

5 kommentarer:

aiseret sa...

HALLOMI är det bästa!!

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Så mycket gott du bjöd på. Jag brukar skriva på en lapp vad jag ska ta fram för tillbehör till maten när jag har bjudning, annars glömmer jag hälften.
Kram Anette

Barnens Hjältar sa...

Åh så härligt gott det låter. Skall definitivt testa Halloumi jag med nästa grillning.
Ja, man får passa på att njuta nu för bebistiden bara svischar förbi :(
Ha en fortsatt fin dag nu!

Mårtenssons kök sa...

Så mycket godsaker det bjöds på. Halloumi är verkligen en av våra favoriter, något som vi kan få riktigt sug efter:)

Anonym sa...

Halloumi är supergott. Det gnisslar så härligt i tänderna när man tuggar! :)