lördag 4 juni 2011

Maskrossaft

I går blev maskrossaften färdig och i dag tog första flaskan slut. Ganska bra betyg på en saft tycker jag.


Förra året kokade jag saft på maskrosblommorna men den fick en lite tråkig eftersmak, så i år provade jag att göra en kallrörd variant. Jag använde mammas gamla flädersaftrecept. Resultatet blev en lite syrligare saft, inte helt olik flädersaft. En väldigt bra törstsläckare varma dagar som denna. Eventuellt kan man använda lite större mängd blommor än jag gjorde så att maskrossmaken kommer fram tydligare.


Maskrossaft
5 dl maskrosblommor (bara det gula)
1 citron, väl sköljd i tunna skivor
30 g citronsyra
1 kg socker
1 l kokande vatten
1,5 g natriumbensoat (3 rågade kryddmått)

Varva blommor och citron i en stor bunke. Slå över vattnet och de andra ingredienserna. Rör om. Täck över och låt stå i kylen 5-7 dagar. Rör om varje dag. Sila sedan saften och slå på rena torra flaskor.



Jag fyller inte flaskorna ända upp eftersom jag brukar lägga dem i frysen. Saft brukar inte ha en så strykande åtgång i detta hushållet. Men jag kanske får tänka om. En av flaskorna hann ju knappt bli nedfryst innan den plockades upp igen...

Nu ser jag på klockan att det är hög tid att gå och lägga sig. God natt på er!

4 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Vad kul att den gick åt. Det måste ju tyda på att den är god!

Mårtenssons kök sa...

Spännande smak på saften! Vi har gjort syrensaft som just hamnat i frysen, men aldrig hört talas om maskrossaft någon gång. Får kanske bli nästa projekt:)

Remsan sa...

Vilket gott betyg. Låter spännande med maskrossaft. Kul att få lite glädje av ogräset dessutom.

Barnens Hjältar sa...

Vad häftigt! Kul att man kan använda "ogräset" till något vettigt. Här går det åt massor av saft och maskrosor har vi i överflöd! Ja du den där trädgårdsgrejarhörnan är våra gamla utemöbler. Tyckte de var synd att kasta dem och jag gillar den där lite rustika känslan så det fick bli ett trädgårdsgrejarhörn :-)