fredag 3 december 2010

Lussekattsbakningsdagen


I dag har vi bakat lussekatter. Jag visste att vi hade jäst och saffran hemma så jag bestämde i morse när jag vaknade att detta skulle bli lussekattsbakningsdagen. Barnen blev jätteglada och vi satte igång direkt efter frukost. Som vanligt hade jag inte kollat om vi hade allt det där andra som behövs för att baka lussekatter. Det visade sig att det saknades vetemjöl special och kesella. Jag funderade en stund, öppnade kylen och hittade en halvfull burk creme fraiche och några ägg, så jag ersatte kesellan med creme fraiche (1 dl) och ett ägg. Vanligt vetemjöl fanns hemma så jag bakade med det i stället för special.
Här är receptet jag vanligtvis brukar följa:
Gör man enligt det receptet blir de jättegoda. De jag gjorde idag däremot, blev inte alls lika goda och inte heller lika fina som de brukar bli. Men det var i alla fall roligt att baka dem!

En annan sak som brukar hända när jag bakar, är att den delen av bakningen när man är alldeles kladdig om händerna, när allt ska penslas och in och ut ur ugnen, av någon anledning alltid sammanfaller med en måltid. Och måltider innebär att man måste fixa mat. Inte bara för att höja sin egen blodsockernivå utan även åt två hungriga och ofta även gnälliga barn. Detta hände givetvis idag med men jag valde att inte stressa upp mig utan ringde i stället gubben som var på väg hem och bad honom ta med pizza.

Bor man på landet finns det ingen chans att pizzan är varm när man kommer hem med den. (Om man inte har en pizzeria i byn vill säga, vilket vi inte har) Då är det bra med en vedspis. Pizzan känns som nybakad och pizzabotten blir extra frasig och god om man värmer den där.

En stackars bit kvar som ingen orkade äta upp.

Trevlig helg kära vänner!

4 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Några lussekatter har det dock inte blivit här än, men eftersom man är sambo med en bagare så måste man förvänta sig storbak här hemma snart!

Sv: Förstår att du tröttnade på Facebook också :P

Är helt ok med mig att du länkar, så länkar jag tillbaka :)

Ha en fin dag!

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Nä, det är aldrig fel med en bagare i huset :)

Maria i Falkenberg sa...

Det ser juligt ut med alla lussebullar! Du är så duktig på bakning och matlagning! Jag försökte få till lite glöggbuffé i fredags, men oj vilken tid det tog. Tur att pappa kom hem och hjälpte till.

Ansibecki sa...

Pappa berättade om den. Det lät riktigt lyxigt! Och han sa att det var uppskattat med :) kram