söndag 5 december 2010

Pepparkaksborgen del 1

För några år sedan gjorde jag en egen pepparkaksdeg.  Jag bakade massor av pepparkakor men den där degklumpen i kylen tycktes aldrig ta slut. Till slut ställde jag mig och gjorde små pepparkaksänglar på löpande band. Sen hade jag de där små änglarna i en burk ända tills julen därpå. Det är inte så ofta jag tänker att nu hade det varit gott med en pepparkaka. Sen var receptet jag följde förmodligen beräknat för att man skulle göra pepparkakshus också.
Men det skulle dröja till förra året innan jag gjorde mitt första pepparkakshus. Degen var köpt men huset däremot hade jag gjort ritningen till själv. När jag var liten gjorde jag kartonghus i massor så jag trodde inte det skulle va några problem att göra i pepparkaka i stället. Jag upptäckte ganska snabbt att det finns en viss skillnad. Det slutade med att jag fick använda spillvirke att lägga inuti, göra en takstomme av kartong och limma fast taket i den med limpistol. Några deciliter kristyr senare såg det ändå ganska okej ut.

När vi hade julgransplundring och åt upp pepparkakshuset kom det fram vad som dolde sig innanför kristyren.

I år har jag gjort min egen deg och jag tänkte försöka mig på att göra en pepparkaksborg. Jag har dock läst på lite i förväg denna gången och tänker följa beskrivningen till punkt och pricka. Jag gjorde degen igår och tänkte egentligen baka nästa helg men vi tjuvstartade lite idag. Barnen gjorde lite egna pepparkakor och jag gjorde delarna till borgen. (Förklädena barnen har är av märket vinkelpudding och är tillverkade av min syster. Och mamma, kan det vara så att det är du som sytt klänningen för sådär en hundra år sen???)

Sonen gjorde en riddare, en riddarbock, en elefant, två avgasrör och ett hus. Dottern gjorde massor av pepparkakor men bestämde sig sedan för att lägga ihop alla i klumpar i stället.

Jag var väldigt koncentrerad och hoppas att jag räknade rätt. En pepparkaksborg har fler delar än man kan tro. Jag tror det blev fem plåtar sammanlagt.

Något jag inte gjorde förra året men som tydligen är ett måste är att skära rent kanterna (försiktigt) efter mallarna med en brödkniv. Smulorna som blir över kan man ha och baka pepparkakscheesecake med eller strö på filen till frukost.

Nu luktar det sådär härligt av pepparkaka här hemma och är lite lagom stökigt och hemtrevligt. Ha en bra fortsatt andra adventskväll! Här blir det nog inte så mycket mer gjort idag. Borgen sätter jag ihop en annan gång. Och städa kan vi göra nästa helg. Eller nästa...

4 kommentarer:

martina sa...

Kul med pepparkaksborg! Vi brukar också göra pepparkakshus, så det är nog snart dags att sätta igång med det tror jag. Jag skulle lägga till mig som "följare" av din blogg, men råkade komma med 2 gånger. Vet inte hur man ändrar det, men om du kan det så är det ju bara att du tar bort en av dem. Kram, martina

Ansibecki sa...

Jag måste erkänna att jag inte lärt mig alla finesser med att blogga än. Såg t.ex. att rubrikbilden är för stor när man kollar på jobbets datorer. Hur fixar man det? Men om jag hittar var jag tar bort en av dina så gör jag det! Kul att du vill följa bloggen! :) kram

Maria i Falkenberg sa...

Skyldig! Det är jag som sytt klänningen. En borg. Wow! Din mamma har aldrig fått ihop ett pepparkakshus.Det hade nog blivit en ruin direkt!

Emilia sa...

Vilka fina pepparkakor! Spännande med pepparkaksborg! Jag har inte försökt mig på att göra pepparkakshus sen jag under mitt senaste försök (på 90-talet) blev utskrattad av familjen...