torsdag 9 december 2010

Älskade syster


Jag vet en tjej som kommer ihåg födelsedagar, namnsdagar, bröllopsdagar... En tjej som sätter andra människor före sig själv. Som ständigt ger av sin tid och sin kreativitet.

Jag vet en tjej som kan skriva musik. Underbara melodier till ackord som jag inte trodde fanns. Glad musik. Sorgsen musik. Melodislingor som sätter sig på hjärnan, inte ovälkommet utan mer som en trogen vän. Som något rösten längtar efter att få sjunga.

Jag vet en tjej som kan spela piano. Och när hon gör det stannar världen. Tonerna går rakt in i hjärtat och stannar där. Som ett härligt varm och gosig bomullstuss, som suger upp alla bekymmer för en stund. 

Jag vet en tjej som jobbar och sliter. Alltid nya projekt på gång. Barn på jobbet. Barn hemma. Virkningar, stickningar, sömnad, bakning och pyssel.  Vackra saker. Och blir de inte vackra direkt så hittar hon på ett sätt att göra dem vackra.

Jag vet en tjej som är vacker.  En sån där tjej som är fin. Både på utsidan och på insidan. Där skönheten från hjärtat inte får plats inuti. Där allt det fina lyser igenom. Och kommer ut genom ögonen, munnen, händerna... Ibland genom trötta ögon. Ibland speglar orden uppgivenhet och händerna vill vila. Men skönheten finns där ändå. Inuti och vill ut.
 
Jag vet en tjej som har följt mig sedan jag var två. En tjej som sett upp till mig. På gott och ont. Denna tjej skulle jag beskydda med mitt liv. Denna tjej är min syster. Min lillasyster som jag älskar. Som har blivit stor och klarar sig alldeles utmärkt på egen hand.

När vi var små kanske jag många gånger var bättre, större, starkare och smartare. Men nu, ska du veta älskade syster, är det jag som ser upp till dig!

Grattis på födelsedagen älskade syster! 



2 kommentarer:

Emilia sa...

Åh, finaste grattishälsningen - tack älskade syster!

Maria i Falkenberg sa...

Mamman blir alldeles rörd. Ni är båda världens bästa barn! Fast jag kan inte uttrycka det så vackert med ord som du kan!