onsdag 24 november 2010

Snö och second hand-funderingar

Idag är jag hemma från jobbet. Jag är sådär jobbigt förkyld, får hostattacker och kan nästan inte prata. När man jobbar som fritidspedagog använder man rösten väldigt mycket, det har jag fått märka denna hösten när jag redan tappat rösten en gång tidigare. Det är svårt att få närmare 40 fritidsbarn att lyssna när de knappt kan höra vad man säger. Dessutom har jag ansvar för ettornas luciatåg i år och då behövs ju rösten i allra högsta grad. Så jag tycker jag gjorde ett bra val som stannar hemma och vilar mina stämband lite.

Sen är det ju inte världens roligaste väder att köra bil i idag heller. När jag lämnade barnen på förskolan fick det bli att pulsa i snön med barnen i pulkan i stället. Tur att vedförrådet är fullt så man kan elda med gott samvete.

Denna fina snowracer köpte vi på vår senaste second hand-runda. En Stiga för bara 150 kr. Den behövs limmas på ett ställe men annars är den jättefin.

Jag kan inte riktigt sluta tjata om hur bra det är att återanvända saker. Det gynnar inte direkt vår miljö att bara konsumera, slänga och producera nytt hela tiden. Och inte gynnar det våra plånböcker heller. På second hand kan man hitta riktigt bra exemplar av god kvalitet för en billig peng. För samma peng får du något nytt i dålig kvalitet som går sönder och får slängas efter ett tag. Dessutom använder många av second hand-affärerna vinsten till att hjälpa människor som inte har det lika bra som vi.

Här är några av affärerna där jag brukar handla:
Kupan, Jönköping och Kupan, Huskvarna
Bra & Begagnat, Huskvarna
Myrorna, Jönköping
Erikshjälpen, Jönköping
Erikshjälpen, Huskvarna
SAM-hjälp, Jönköping

Sen finns det en till positiv sak med second hand och det är att det blir lite lättare för mig att rensa ut gamla grejer, när jag vet att andra kan ha nytta av både sakerna jag lämnar in och pengarna någon betalar för dem.

För två veckor sen lämnade jag in en kasse med kläder och nu har det redan hunnit bli tre kassar till. Denna gången med lite husgeråd och massor av lampskärmar. Mer plats i förrådet för mig och förhoppningsvis mer livskvalitet till någon i en annan del av världen!

2 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Härligt med snö för barnen! Har de åkt på den nya "kälken" än?

Ansibecki sa...

Ja, jag tror de provåkte den med Anders men den var inte så snabb i vår lilla backe från soptunnan och mot huset. Barnen gillar snön! kram