måndag 15 november 2010

Barnkammaren del 2

Efter att ha besökt min syster i början av oktober var det dags för en ny second hand-runda. Hon hade en så fin köksavdelning i dotterns rum. Förresten hela rummet var jättefint inrett och även sonens, så jag fick massor av inspiration att göra om lite i vår barnkammare hemma.

Så här blev vår kökshörna. På second hand införskaffade vi en kryddhylla (den till vänster med två små lådor, som sonen genast fyllde med virkade korvar och köttbullar). Vi hittade också en paradhanddukshylla, som passade perfekt över spisen och en batikfärgad duk till bordet. Allt detta för under 100 kr tillsammans. Grytlapparna och gardinen är också från second hand och den virkade maten på bordet har min syster gjort. Här en länk till hennes blogg: Why keep to one project?

På sina få år i livet har barnen lyckats samla på sig ganska många småprylar. Kinderäggsfigurer, Happy meal-grejer och annat smått har legat överallt och ingenstans i huset. För att få en lösning på det problemet kom jag på att vi kunde köpa gamla burkar som barnen kunde förvara sina småprylar i. Både dekorativt och praktiskt. 14 burkar blev det allt som allt. Jag erkänner att jag kanske överdrev en aning i antal men nu hoppas vi i alla fall på att slippa trampa på kinderäggsfigurer framöver. Här är dotterns fönster med de burkar hon valde.

Gardinerna har jag sytt av tyg från Ikea. Det är förra årets vintergardiner som fått hänga med ett år till. Klänningen med tillhörande väska, som hänger i gardinstången, har min syster gjort.
Dotterns vackra spjälsäng har sonen också sovit i. Jag blev alldeles lycklig när jag med min stora gravidmage en varm sommardag hittade den i en (hör och häpna) secondhandbutik. Påslakansetet är inhandlat på Ikea, också det till sonen från början. Filten är virkad av min syster.


Myshörnan blev förpassad till en liten vrå mellan dotterns säng och hyllan. Den mjuka stora tärningen har jag sytt i slöjden på det glada 80-talet.

Sonens fönster är fullt av burkarna han valde och skrivbordet är som vanligt fullt med lego. Till höger en liten utklädningshörna. Bland väskorna finns en uggle-väska som min mamma sytt. Jag kan inte hitta väskan i hennes blogg men här är en länk till bloggen, där man kan se andra fina saker hon gjort. Swedish grandma

Sen kunde jag inte låta bli att piffa till musik/ disco-hörnan. Jag hängde en gammal discokula i taket och satte en bild på Slash, från en musiktidning, i ram på väggen. Slash är min favoritgitarrist. Hade barnen fått bestämma hade det kanske blivit Ramones i ramen (vi brukar dansa till dem här hemma när ingen annan ser) men jag hade tyvärr inga bra bilder i det formatet på dem. Sonens ukulele och en pappgitarr som vi gjort tillsammans när han var lite yngre var givna ingredienser i musikhörnan och lådan med instrument passade bra under golvpukan.

För den intresserade så är resten av trumsetet täckt i orange heltäckningsmatta och tillhör barnens pappa. När han för ett antal år sedan stylade om trumsetet räckte inte heltäckningsmattan till golvpukan, så jag fick i uppdrag att måla något fint motiv på den. Om det är fint lämnar jag till betraktaren att avgöra. Jag kallar motivet "fikapaus".

2 kommentarer:

Emilia sa...

Äntligen blogg - och snygg också :)
Så fint barnen fick på rummet!

Maria i Falkenberg sa...

Kul att se din fina blogg! Vad förvånad jag blev när jag läste Ansibecki och tänkte att finns det fler än mammas Ansibecki :-)