lördag 13 november 2010

Barnkammaren

Det första rummet i huset som blev renoverat var barnkammaren. När vi flyttade in var det papp som var alldeles sprucken i taket och på väggarna satt en vävtapet som sett sina bästa dagar för många år sedan. Vi rev ner tapeten, jag spacklade och slipade. Min mans moster och morbror hjälpte oss att tapetsera, några kompisar hjälpte till att måla lister, dörrar, dörrfoder, fönster och element och min man och hans svåger spikade pärlspont i taket. Vi valde pärlspont i stället för att ta fram och fixa till de gamla plankorna som fanns bakom pappen. Det hade säkert blivit fint men vi ansåg att det skulle bli alldeles för mycket arbete med det. Kanske en annan gång...

 En glimt av barnkammaren när vi rivit bort tapeterna.

När rummet blev färdigt var vår son knappt ett år. Mobilen i taket är virkad till mig på 70-talet av en vän till min mamma. Lära gå-vagnen är ärvd och babygymmet var nytt för oss men har nu använts av tre bebisar till.

När sonen hade växt ur sin spjälsäng hittade vi en gammal utdragssäng på logen som vi tog fram, tvättade och oljade in. Det visade sig att både hans gammelmorfar och en av hans äldre kusiner sovit i den.
 
Det tog tid att få den så här fin. Kusinerna hade inte snålat med kritmålningar och klistermärken direkt. Men det var det värt. Än så länge har sonen bara lyckats sätta dit två klistermärken i ett obevakat ögonblick. Någonting säger mig att det kommer bli fler...

Våren 2009 hade även lillasyster flyttat in och med en säng till i rummet var det läge för lite ommöblering. Gardinerna, både till myshörnan och fönstren, och den färgglada stolen är köpta på Ikea. Bordet och stolarna i trä, samt docksängen är ärvda. Spisen köpte vi på annons på Blocket och kastrullen är ett second hand-fynd.

Nya hyllor och lådor från Ikea blev det också och ett nytt skrivbord med pall från second hand till sonen. Skrivbordet (förutom lådorna) var i en rödaktig färg men jag målade om det och satte dit nya knoppar från Ikea. Käpphästen och hästen på hjul är ärvda, den hängande nätförvaringen är från Ikea och trälastbilen är ett containerfynd.
















Inga kommentarer: