tisdag 19 juni 2012

Rabarber i mat

Det handlar mycket om ätbara saker här på gården för tillfället. Kanske för att det är mycket roligare att plocka rabarber i landet (hos grannen) än att till exempel stå inne och måla fönster till sonens nya rum. Sedan finns det ju så mycket spännande i trädgården att ta hand om och göra något ärbart av den här årstiden.

Förra sommaren gjorde jag en maträtt med kyckling och rabarber som smakade ljuvligt. Nu när rabarbern växer för fullt blev jag lite sugen på att testa den igen, fast denna gången med quorn i stället. Så här blev det då:


Quornfilé i ugn med rabarber och gräslök
(2-3 portioner)
ca 300 g quornfilé (5-6 bitar)
1 tsk Knorr kycklingkrydda
  1/2 - 1 krm vitpeppar
 1 tsk potatismjöl
Smör och rapsolja
1 1/2 dl rabarber, i bitar

  2 dl standardmjölk
 1 msk maizena majsstärkelse
 1 msk honung (eller varför inte maskrossirap?)
1/2 - 1 tsk sambal oelek
1/2 tsk röd currypasta
1 tsk Knorr kycklingkrydda
  1 vitlöksklyfta, pressad
1/2 dl hackad gräslök + ev. några blommor

Sätt ugnen på 225°. Krydda  filéerna och pudra över potatismjöl. Bryn i en stekpanna i rikligt med fett så de får fin färg. Lägg över den i en ugnsform och strö rabarberbitarna runt. Vispa ihop ingredienserna till såsen i en kastrull och låt koka upp under omrörning. Häll den sedan i formen. Tillaga i mitten av ugnen ca 10-15 min. Garnera med gräslök och gräslöksblommor. Servera tillsammans med ris, bulgur, matvete, kornris, potatis, pasta eller något annat du föredrar.


Jag tyckte det blev väldigt bra. Ungefär som jag minns det från förra året men med en aning mer hetta i smaken. Absolut inte för hett, så gillar du starka smaker kan du säkert dubblera eller tredubbla mängden sambal oelek och currypasta utan problem.

Är du en såsmänniska ska du definitivt göra dubbel sats av såsen. Det blev kanske lite klent av den varan men räckte gott åt mig och gubben.

4 kommentarer:

Emilia sa...

Spännande med rabarber och quorn! Sen vill jag gärna ha tårtan och rabarberkrämen med tack ;)

Helenas Hem -fembarnsmamma sa...

Älskar rabarber! Rabarberkräm mmm. Fast vi har inga egna, brukar få av svärföräldrarna.

Astrid Lindgren vad kul!!! Där har vi aldrig varit, var det bra!?
På Junibacken var jag 2 gånger när pojkarna var små, måste bara åka dit igen med tjejerna. Sååå mysigt! :)
Kram

madelein - mamma till sex sa...

Vilken uudda kombination men kan tänka att det är gott.

Haha visst blev bilderna kul. Ibland får man släppa pekpinnarna och ta fram kameran istället :-)

Freja sa...

Ohh, det receptet lånar jag! Mannen gillar Quorn, jag gillar rabarber, den perfekta kombinationen!