torsdag 7 juni 2012

Nu gör jag grötbullar igen...

...för jag blir ständigt påmind om de goda små frallorna när jag kollar statistiken på bloggen. Länge har sökordet "grötbullar" legat på andra plats i listan, efter ettan "ansibecki". Även inlägget Grötbullar har toppat listan till för bara ett litet tag sedan, då inlägget Granskotssirap gått om och tagit ledningen.

Grötbullarna jag gjorde den här gången liknar de jag gjorde sist men är en aning sötare och innehåller en lite annan mjölblandning.


Grötbullar
(20-25 st)
1 påse torrjäst (eller 50 g färsk)
ca 16 dl mjöl, t.ex:
  • 6 dl dinkelsikt
  • 6 dl dinkelmjöl fullkorn
  • 4 dl ekologiskt rågmjöl
1/2 dl krossat linfrö
1 tsk salt
2-3 dl havregrynsgröt
1/2 dl honung eller sirap
2 msk matolja t.ex. rapsolja
2 rivna äpplen
4-5 dl vatten (ca 40oC)

Blanda mjöl, linfrö, salt och torrjäst. Tillsätt gröt, honung, olja, äpplen och vatten. Blanda tills det blir en deg och knåda en stund. Låt jäsa ca 40 minuter. Knåda degen igen och tillsätt mer dinkelsikt om det behövs. Forma 24 bullar med mjölade händer och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under duk ca 30 minuter. Grädda sedan på 175oC värme i ca 25 minuter.

Själva grejen med grötbullar är ju att vi tar tillvara på det som redan finns hemma. Därför borde de inte kunna bli exakt likadana varje gång. Saknar du till exempel äpple, prova att riva i morot istället! Även linfröna kan ersättas med exempelvis sesamfrö, pumpafrö eller solrosfrö.

Som vanligt uppmanar jag er alla att använda er fantasi! Våga prova mer nytt när ni bakar och lagar mat, det blir så mycket roligare då. Visst blir det lite misslyckat ibland men andra gånger blir det bättre än man någonsin kunnat tänka sig!

Nu tar jag helg. Det vankas nämligen finbesök och födelsedagsfirande här på gården.

Ha det gott!

1 kommentar:

Freja sa...

Så gott det låter! Jag gillar dessutom havregrynsgröt, så jag är lockad att faktiskt börja baka, det var åratal sen jag gjorde det....