tisdag 12 juni 2012

Födelsedagsbakelser

Det var inte bara langos som avnjöts när jag firade min trettiofjärde födelsedag. Något tårtliknande ville jag ha också. Jordgubbstårta av det ena eller det andra slaget brukar vara standard. För enkelhetens skull blev det rulltårtsbakelser den här gången.

Jag gjorde två olika rulltårtor; en drömrulltårta och en ljus rulltårta med rabarbermarmelad som fyllning. En liten bonus med drömrulltårtan är att den är glutenfri. Båda garnerades med kesella vanilj och jordgubbar. Grundrecepten har jag hämtat ur sju sorters kakor, 1975 års utgåva.

Två sorters somriga rulltårtsbakelser


Drömrulltårta
(12-15 bakelser)
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Smörkräm
100 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl siktat florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker länge så det blir riktigt pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver och vispa ner i äggsmeten. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Bred ut den så det blir ett jämnt lager med smet. Grädda i 5-6 minuter. Passa noga för den blir lätt bränd. Stjälp upp den på ett sockrat bakplåtspapper och dra försiktigt bort det andra bakplåtspappret. Är det svårt, kan det underlätta att pensla kallt vattnet på pappret så lossnar det lättare.

Vispa smöret så det blir smidigt. Tillsätt sedan socker, äggula och vaniljsocker och vispa en stund till. Bred krämen på kakan när den svalnat. Rulla ihop från lång- eller kortsidan. Drömrulltårta rullar jag alltid ihop från långsidan.
Förvara rulltårtan i kylen tills den ska skäras upp och ätas.


Rulltårta med rabarbermarmelad
(10-12 bakelser)
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
1/4 dl vetemjöl
3/4 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
1 1/2 - 2 dl rabarbermarmelad

Tillred på samma sätt som med drömrulltårtan. Bred marmeladen på kakan när den svalnat. Den här rulltårtan rullar jag ihop från kortsidan. Bitarna blir då ungefär lika stora som drömrulltårtsbitarna.


Garnering
2 burkar Kesella vanilj
1 l jordgubbar
(eller annan frukt och bär, örtkrydda eller ätbar blomma)

Skär rulltårtorna i ca 3 cm tjocka skivor. Har du någon gäst som är glutenintolerant, tänk på att göra drömrulltårtan först och använd inte samma redskap som du använt till bakverk med gluten i.
Vispa ihop kesellan och spritsa eller klicka den på bitarna (även här gäller det att börja med de glutenfria). Skölj jordgubbarna men snoppa inte av dem. Torka dem väl och lägg dem, en och en om de är stora, överst på bakelserna. Sedan är det bara att njuta!


Tusensköna hade jag tänkt garnera bakelserna med men jag tyckte det räckte med jordgubbarna, så de fick ingå i bordsdekorationerna i stället.

Nu räknar jag dagarna till skolavslutningen. Sedan är det fritids för hela slanten ända till semestern. Det enda som saknas nu är sommarvärmen...

Men det ser ut att bli en fin kväll här på landet. Hoppas ni får det också!

6 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Eleganta....och väldigt goda ser dom ut att vara..det blir så fint när man lägger bakelser på en bricka...trettiofyra..aha ok..jag trodde mer typ tjugoåtta.. åh jag ser att du dekorerar i skål precis som jag..härligt. Ja himmel tjongppang så är det sommarlov.... och jag har bara..få se...typ sex arbetsdagar kvar att jobba.

Yohanna i Las Palmas sa...

Har det varit födelsedag, så får man passa på att gratulera.
Hipp hipp HURRA!
Och langos, åååååh langos. Det är festival. Så bra med recept, fast jag BORDE ju inte he he.

Hälsningar
Yohanna
som skicker med en länk om du skulle bli sugen att hänga på:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/june/real-life-x-alders-kris.html

madelein - mamma till sex sa...

Vad gott det ser ut! Grattis i efterskott.
Ja det var en givande föreläsare, det handlade om att hitta balans i livet. Har delat lite av tipsen i bloggen idag och länkar till hennes hemsida. Skall skriva mer en annan gång men tyckte att det hade blivit mycket att ta alla tips opå en gång :P

Helenas Hem sa...

Mmmm vad gott!
Stort grattis i efterskott!!! Kram

Emilia sa...

Bakelserna var precis så goda som de ser ut ;)

Freja sa...

Så smaskigt! Och ett tips på hur jag kan använda mina 10 kg rabarber... Jag har kokat marmelad tidigare, men den går inte alltid åt, bra att kunna ha den i rulltårta!