torsdag 14 juni 2012

Krabbelurspett

Så kom dagen då jag fick min lunch-inspiration från baksidan på ett yoghurtpaket.


Som fritidspedagog visste jag redan vad krabbelurer är. Det fick jag lära mig redan på utbildningen. Fast jag har inte provat att göra det tidigare, så här såg jag mitt tillfälle.


Jag klickade i krabbelurerna med en matsked i en vanlig gjutjärnspanna. När alla var färdiga tyckte jag det såg ganska lite ut, så jag bestämde mig för att tillsätta lite grönsaker. Det skafferiet hade att erbjuda för dagen var tomat och gurka. För att göra det hela lite roligare trädde vi krabbelurerna och grönsakerna på spett innan vi åt dem.


Vi provade att göra den föreslagna såsen med gräddfil, socker och kanel men jag hade nog lika gärna kunnat vara utan den. Naturell gräddfil, crème fraiche eller yoghurt hade passat bättre till gurkan och tomaten.

Spetten blev uppskattade och räckte till en lätt lunch eller som ett rejält mellanmål för mig och barnen.

Hoppas ni har en fin kväll!

Här lyser solen och i morgon är det skolavslutning!

3 kommentarer:

madelein - mamma till sex sa...

Krabbelurer är himla gott det!

Ann-Mari sa...

Aldrig hört om Krabbelurer, men ser verkligen gott på ditt sätt!!
ha en fin fredag
Ann-Mari

Remsan sa...

Jag har aldrig testat krabbelurer. Ser inte dumt ut alls.